Gristelijk gehandicapt

 

Nee, ik heb niks tegen christenen. Dat zou dom zijn, want ik was er ooit zelf één en ik respecteer mijn vroegere zelf teveel om nu op haar af te geven. Bovendien ken ik genoeg leuke en lieve mensen die christen zijn. Ik vind mezelf niet ineens ‘in rang gestegen’, nu ik geen christen meer ben en dus ‘eindelijk verstandig’, want wat een onzin zou dat zijn! In mijn beleving zijn we allemaal gelijk, hebben we allemaal onze eigen ideetjes over de werkelijkheid en zitten we er waarschijnlijk ook allemaal faliekant naast. De één misschien wat faliekanter dan de ander, maar wie het verst bij ‘de waarheid’ vandaan zit, zal je mij niet horen zeggen. Ik ben het in elk geval niet! 😉 Nee, even serieus, ik heb geen flauw idee en ik ben van mening dat niemand dat heeft, ook niet de mensen die vinden van wel. 😛 Dus wat mij betreft zitten we met z’n allen in hetzelfde schuitje.

 

Maar in dat schuitje zitten toch echt een aantal mensen, die ik op zijn zachtst gezegd ervaar als ‘sociaal onaangepast’. En laat ik er maar niet omheen draaien, want de titel verraadt natuurlijk allang waar ik heen wil: die mensen zijn christen. En ja, ik zal er ook meteen maar bij zeggen dat je natuurlijk óók sociaal onaangepaste mensen hebt die GEEN christen zijn (hallo 😛 ), en dat er ook ontzettend veel christenen zijn die WEL sociaal aangepast zijn. Dit gaat over dat relatief kleine aantal dat zeg maar net de boot gemist heeft. Of eigenlijk: waarvan ik wel eens zou willen dat ze de boot hadden gemist, want dan zaten we tenminste niet in datzelfde schuitje, wat ik wel eens ietwat onaangenaam vind. Overigens geef ik geen definitie van wat ‘sociaal aangepast’ precies is, ik ga alleen inzoomen op de dingetjes waarvan ik denk dat het DAT in elk geval NIET is.

 

Potsierlijk en tenenkrommend

Ach, en het heeft waarschijnlijk ook allemaal met persoonlijke voorkeuren te maken. Ik vind bijvoorbeeld mensen met een zelfreflecterend vermogen prettiger in de omgang dan mensen die elke vorm van zelfinzicht lijken te missen. Ik kan ontzettend lachen om iemand die met opzet een grappig bedoelde lompe opmerking maakt. Maar er zou niets te lachen zijn, wanneer dezelfde opmerking serieus bedoeld was. Dan zou ik denken: ‘Huh? Je maakt een grapje, hoop ik!?’ Om dan vervolgens met een gevoel van plaatsvervangende schaamte te constateren dat er dus geen grapje wordt gemaakt. Ken je dat gevoel? Wat wordt het dan ineens potsierlijk en tenenkrommend ongemakkelijk, wanneer deze persoon zelf het misplaatste niet inziet van de zojuist gemaakte opmerking!

Dat tenenkrommende en potsierlijke, zie ik bij sommige christenen ook.
Niet gehinderd door enige vorm van tact, zelfinzicht of bescheidenheid, vullen zij soms de gezamenlijke ruimte volledig met hun bekeringsdrang

“Als jij, die het mis hebt, God zou leren kennen zoals Hij ècht is, dan zou je het allemaal wel begrijpen, net zoals ik. Het zit namelijk zo: …..”

 

Nee, zij schamen zich ‘het evangelie’ niet en dringen erop aan, gelegen of ongelegen.

 

nee geen geloofsovertuigersIk heb zo’n sticker op mijn voordeur, waarop staat dat verkopers of geloofsovertuigers niet welkom zijn. (Dat werkt overigens heel goed!)
Een paar weken geleden werd er aangebeld en toen ik opendeed, zag ik meteen dat iemand de sticker gemist moest hebben. Met een net iets te stralende glimlach vertelde de vrouw me echter dat ze de sticker wel degelijk had opgemerkt, maar dat ze het ‘op haar hart’ had gekregen om toch aan te bellen. Ze geloofde dat God haar het gevoel had gegeven dat het beter was mijn sticker te negeren. Ik heb haar maar niet gezegd wat ik toen allemaal ‘op mijn hart kreeg’, en verborg haar opdringerige zekerheid voor mijn ogen, door de voordeur dicht te slaan.

 

Louter vreugd’

En dan weet denk ik gewoon dat deze dame er voor zichzelf een positieve draai aan geeft. Ze heeft toch maar mooi gehoorzaam kunnen ‘zaaien’ en even een signaaltje af kunnen geven dat God naar mij omziet. Wat een vreugde dat God háár wilde gebruiken in zijn wonderlijke plan met mijn leven!

 

gristelijk gehandicaptIk ken dat ook nog zo goed… dat alles, echt ALLES met een flinke scheut naïeve blijdschap doordrenkt was. En dat je dat ook echt, ECHT op die manier beleefde! De meest afschuwelijke dingen konden gristelijke gezichten opleveren die straalden van vreugd’. “Wat heerlijk dat we mogen weten dat jullie kindje nu in de hemel is!” Of: “We weten dat je door een moeilijke tijd heen gaat, maar wat is het toch fijn om te mogen weten dat we in alles gedragen zijn door onze hemelse Vader!”

 

Echt, prima dat mensen hun eigen strategieën hebben ontwikkeld om met moeilijke dingen om te gaan, maar het wordt zo potsierlijk wanneer ze deze strategieën ook aan anderen opdringen. Dat doet me denken aan een alcoholist, die zijn buurman met problemen wil helpen door hem 3 flessen jenever te brengen.

“Kijk eens! Gelukkig mogen wij weten dat er altijd iets is dat helpt!”

Nee, dat weet hij. Zo doet hij dat. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen! En wanneer dat inzicht mist, ervaar ik het label ‘gristelijk gehandicapt’ als passend.

 

Bubbel

Het inzicht dat hoe jij de wereld waarneemt, hoe jij hebt leren denken en hoe jij met emoties hebt leren omgaan, en dat dat slechts JOUW manieren en strategieën zijn en dat je daar natuurlijk alle recht op hebt, maar dat een ander net zo goed recht heeft op zijn of haar eigen gedachten en gevoelens en ook zelf mag kiezen hoe hij of zij daarmee dealt… dat inzicht missen sommige christenen dus. Die lijken in een soort ‘bubbel’ te leven. En dat is dan hoe ‘de wereld’ eruit ziet of zou moeten zien. Voor iedereen. Denken ze. Maar dat is alleen maar hoe zij het zien. En weet je hoe klein en hoe raar die ‘bubbel’ er van de buitenkant uitziet?

Ik begrijp niet hoe sommige mensen die in God geloven elke gelegenheid lijken aan te grijpen om over hun god te beginnen. Alsof ze niet begrijpen dat voor heel veel volwassenen het concept ‘god’ gelijk staat aan het concept ‘fantasiefiguur’.
Stel dat ik een groene kat als fantasievriendje heb en dat ik dan tegen jou zeg:

“De Groene Kat bestaat en Hij houdt van jou! Als Hij naar je kijkt, gaat Hij spinnen. Hij zorgt ervoor dat je nooit over muizen zult struikelen. Je zult ook niet door muizen worden verslonden. Allemaal dankzij de Groene Kat. Hij zorgt elke dag voor je. Alles wat jij doet, kan je doen doordat de Groene Kat jou kracht geeft. Al het goede dat je overkomt, gebeurt omdat de Groene Kat dat voor jou geregeld heeft. Geloof je me niet? Dan heb je de Groene Kat nog nooit leren kennen zoals Hij echt is.”

Zou je dan niet denken ‘donder toch op met die groene kat van je!’? Vind je niet dat ik mijn fantasievriendje wel erg veel ruimte geef, door aan hem ook macht toe te schrijven over jouw leven?

Mijn fantasievriendje hoort alleen van mij te zijn. Ik hoor hem niet op te dringen aan anderen. Vroeger werd het geaccepteerd wanneer ik tegen mijn moeder zei: “Nee mama, daar niet gaan zitten, daar zit …. (naam fantasievriendje)!” Met een glimlach ging ze dan ergens anders zitten.

 

Realiteitsbesef

gristelijk gehandicapt 2Maar m’n moeder ziet me aankomen als ik dat nu nog steeds zou doen! De enige momenten waarop ik met iemand anders over mijn ‘groene kat’ mag spreken, zijn de momenten waarop de ander daar duidelijk open voor staat, door er bijvoorbeeld naar te vragen.

En het is helemaal niet erg wanneer ik bij een groot, gezamenlijk verdriet een keer de opmerking maak dat ik steun ervaar doordat ik dit met mijn ‘groene kat’ kan bespreken. Maar wanneer ik ga zeggen dat ik het die ander ook gun om een ‘groene kat’ te hebben, dan ga ik al te ver. Want die ander hééft al manieren om met groot verdriet om te gaan.

Wie ben ik om te bepalen dat praten met mijn ‘groene kat’ een betere manier is? Ik kan mij beter met de ander verbinden door te vragen wat hij/zij doet om met dit verdriet om te gaan. Dat lijkt me veel meer ‘sociaal gepast’.

 

En even voor de duidelijkheid: ik wil hiermee niet beweren dat ‘God’ hetzelfde is als ‘fantasievriendje’. Ik wil alleen laten zien hoe het overkomt op (heel veel!) mensen voor wie ‘God’ alleen in de verbeelding bestaat. Een stukje realiteitsbesef dat sommige christenen lijken te missen.

Het zijn deze christenen die door hun eigen gekleurde ‘bril’ de wereld waarnemen zonder ook maar te beseffen dat wat zij zien alleen maar zichtbaar is door hun ‘bril’. Het zijn deze christenen die niet lijken te beseffen dat andere mensen andere ‘brillen’ dragen en daardoor de dingen totaal anders waarnemen. Het zijn deze christenen die ik ‘gristelijk gehandicapt’ noem.

 

Dank U, Heer, dat ik niet zo ben als zij!

Wanneer ik dit zo allemaal op een rijtje zet, bekruipt mij toch een onbehaaglijk gevoel. Ik zie mezelf ineens staan, terwijl ik met mijn beschuldigende vinger naar anderen wijs.
Ik krijg ineens het gevoel dat ik lompe opmerkingen zit te maken zonder dit te beseffen.

Zij missen vaardigheden, zij zijn sociaal onaangepast, zij zijn zelfs ‘gristelijk gehandicapt’!
Blijkbaar kan ik dat heel goed zien. Blijkbaar zijn de glazen in mijn bril een stuk helderder dan de glazen in de bril van de ‘gristelijk gehandicapten’.

Als ik teruglees hoe ik mij druk maak over christenen die vinden dat hun waarheid ook voor anderen zou gelden, vind ik mezelf eigenlijk net zo stellig, wanneer ik beweer dat NIEMAND een flauw idee kan hebben van de waarheid, ook niet de mensen die vinden dat ze dat wel hebben. Ik zie ineens hoe ik mijn waarheidsbeleving als het ware verhef boven de waarheidsbeleving van anderen…

Ik demonstreer met alles wat ik zojuist gezegd heb dus precies de houding waar ik zo’n hekel aan heb.

Het gaat me ten diepste dus niet om bepaalde mensen, het gaat me om een bepaalde houding. Het gaat me om de stelligheid en de opdringerigheid, eigenschappen die ik het liefst zou willen wegbranden! Niet alleen uit de mensen waarin ik dit zo duidelijk zie, maar ook uit mezelf. Want ook al zie ik deze eigenschappen bij mezelf veel minder scherp, ik weet dat ze er wel degelijk zijn.

Zullen we samen dat vuurtje stoken? Er liggen hier tenslotte genoeg balken en splinters!

fireplace-638822_960_720

 

 

 

About Inge

Aandachtig, openhartig, (zelf)kritisch en verbindend. Ervaringswerker rondom (het loslaten van) aangeleerde religie. Missie 1: Bruggen bouwen over de kloof tussen 'gelovigen' en 'ongelovigen'. (Multicultureel) Missie 2: Religieus Trauma Syndroom (RTS) onder de aandacht brengen van betrokkenen, hulpverleners en religieuze groeperingen. (Taboedoorbrekend) Kernwaarden: Respect, Vrijheid en Vertrouwen (uitgaan van goede bedoelingen).

68 Responses

  1. Johan Nijhof

    Lieve Inge,
    Voortreffelijk thema Inge, weer een buitengewoon geslaagd stuk. Wat een merkwaardig toeval dat ik juist op hetzelfde moment onder Even Lachen de stelling plaatste “Religion is like a penis. It’s fine to have one and it’s fine to be proud of it, but please don’t whip it out in public and start waving it around… and PLEASE don’t try to shove it down my child’s throat.”
    Inderdaad is het altijd nog een probleem hoe je omgaat met Jehova’s getuigen, die natuurlijk altijd ongelegen komen, maar een noodlottige voorkeur schijnen te hebben voor de allerongelegenste momenten. (Weet je trouwens hoe zij in het Chinees worden genoemd? Ding dong!) Zal nooit vergeten hoe mijn moeder, helemaal in de roes van een voorjaarsschoonmaak, doek om haar hoofd, de stofzuigerslang nog in haar hand als openingszin te horen kreeg: “Druk zeker hè?“ En met een trefzekere analyse antwoordde: “Jehova’s zeker hè?” En de deur weer dichtsloeg. Of mijn wat bedachtzamer vader die een keer op de vraag of hij dan niet in de hemel wilde komen antwoordde: “Voor geen goud. Dat moet vreselijk zijn. Daar zitten immers alleen maar Jehova’s getuigen”.
    Wie hun leer bestudeert, constateert dat ze ervan uitgaan, dat er 144.000 uitverkorenen zullen zijn. Ze zijn, hoe vreemd dat ook klinkt, dus niet echt geïnteresseerd in bekering van anderen. Er zijn wereldwijd immers al miljoenen. Ze willen bevestiging dat zij die uitverkorenen zijn en zijn en dus religieuze “swafflers”, om in het hierboven opgeroepen beeld te blijven.
    Goed, het moge zo zijn dat in de psychiatrische inrichting de directeur doorgaans het gekst is, maar als jij de waan hebt gediagnosticeerd heb jij wel recht op je eigen zekerheid. Het gaat immers om het opdringen. Het is statistisch onwaarschijnlijk, dat beide partijen even gek zijn.
    Dus: leefse
    Johan

    Liked by 1 persoon

  2. Opa Jos

    Lieverd,

    zoals gewoonlijk weer glashelder en to the point.
    Natuurlijk is je eigen waarheid de juiste waarheid voor jezelf, anders had je wel een andere waarheid bedacht.
    Als je maar in wilt zien dat dit voor iedereen geldt en daar de benodigde ruimte voor laat, dan is er prima samen te leven.

    Uiteraard zullen verschillende waarheden met elkaar kunnen botsen en dan moeten we tot een compromis zien te komen.
    Daar zit, denk ik, het eigenlijke probleem.

    Proberen elkaar in elkaars waarde te laten is belangrijk maar tegelijk soms ook heel moeilijk. Waar je lijnrecht tegenover elkaar staat ligt de oplossing, als die er al is, zeker niet voor de hand.

    Liefde en leefse,

    Jos.

    Liked by 1 persoon

  3. Hans

    Vandaag weer eens ouderwets lang mijn zus uit Canada aan de lijn gehad. Mijn zus is nogal in de Heer en ik ben al sinds “mijn geboorte” afvallig. Daarom maar weer eens gezegd, dat ik geen bloed aan mijn sterfbed wil. Dus, het bloed van de gekruisigde Christus, waardoor ik alleenlijk in het hemeltje zou kunnen komen. Heb er nog bij gezegd dat dit een heidens ritueel is, waar de Inca’s en de Maya’s ook erg bedreven in waren. Nou, ik moet zeggen dat ze dit sportief opvat. Maar, ze blijft wel hopen natuurlijk. Enfin, je kunt de partijen toch niet bij elkaar krijgen. En dat hoeft ook niet. Ze blijft toch wel van me houden. En zoals ik reeds eerder zei: Liefde is de scheppingskracht in he Universum. En daarom is liefde ook het hoogste gebod. Wie uit liefde leeft, die leeft in eeuwigheid.

    Liked by 2 people

  4. Hans van der Waal

    Knevel vind ik het mooiste voorbeeld van wat je beschrijft. Verbaal geweld!!! Heel vervelend vind ik het dat we nu weer een berg van die mensen binnen halen, die denken dat alles wat hun profeet eeuwen geleden heeft opgeschreven de absolute waarheid is. En zover er al een waarheid is, dan is die nooit absoluut. En die denken dat als ze maar vijf keer per dag op hun knieën gaan liggen, om daarna weer het koffiehuis in te duiken, dat alles goed komt. Ja alles komt wel goed, want moeder de vrouw (schatten van meiden ik denk nog met veel dankbaarheid terug hoe ze mijn vrouw verpleegd hebben in de laatste maanden van haar leven)werkt zich zeven slagen in de rondte in het verpleeghuis en brengt het gezinsinkomen binnen, terwijl pa met zijn maatjes in het café koffie zit te slurpen. Hij haalt moe dan wel nog op in de 2e hands Mercedes en daarna kan moe weer vol aan de bak thuis. En ga me niet vertellen, dat het niet zo is, want die meiden vertelden me het uitvoerig als ik mee hielp met schoonmaken. Dan zeiden ze en ik citeer:” onze mannen moeten nog veel leren.” Nou dan was er nog maar een klein zetje nodig en alles wat ze geslikt hadden kwam er uit. Dus inderdaad alles komt goed, maar wel dankzij moeder de vrouw. Nou ik hou me maar vast aan dat meisje wat SPD deed op de avond -met kind en werken- en zei ze dat ze door wilde studeren aan de Erasmus. Ik zei tegen haar en hoe wil je dat in godsnaam doen als er nog een kleintje komt. In plat Rotterdams “dat bepaalt hij niet maar ik.” Of die dame met hoofddoek die me toen ik wegliep van het bed van me vrouw ineens in mijn kont kneep. Ik heb maar net gedaan of ik gek was- dat is het beste in zulke gevallen-. Maar ik dacht he dat kan ook nog -het zijn dus ook gewoon mensen-. U begrijpt wel wat ik zou doen als ik het voor het zeggen zou hebben in dit land. Ik liet alleen de vrouwen en kinderen toe en voor de goede orde niet om dit onbeduidende voorval, maar omdat het altijd weer het zelfde liedje is, die kerels brengen alleen maar ellende, allemaal macho gedrag. En het zijn altijd weer die kerels die denken, dat je met geweld en een oorlog of een burgeroorlog te beginnen zaken oplost. Want dat geweld is de uiterste consequentie van denken, dat jij het gelijk en de waarheid in pacht hebt. Het begint altijd met verbaal geweld en dan volgt de rest.

    Like

      1. Johan Nijhof

        Het beeld van het wegbranden, van het vuurtje stoken, vind ik helaas erg huiveringwekkend. Voor mij als “Braziliaan” is dagelijks zichtbaar, dat een continent dat ooit bewoond was door Indianen, nu een voor minder dan 5% Indiaanse bevolking heeft. Naar mijn schatting hebben in de loop der eeuwen ca. 8.000.000 mensen het leven gelaten op de brandstapel, en dat is maar een gedeelte van de slachtoffers. Hier gaat het om mensen, maar ook het verbranden van boeken moeten we niet willen.

        Like

  5. Edward

    Je hebt het weer mooi onder woorden gebracht, Inge.
    Tactvol en toch scherp. Heel goed.
    En die groene kat van jou mag ik wel.
    Ik ben hoe dan ook een kattenliefhebber. Heerlijke beesten. Onafhankelijk, eigenzinnig. Soms verdenk ik ze ervan minstens even grote sceptici te zijn als ikzelf ben. En even arrogant.

    Daarom nogmaals: die kat van jou bevalt me.
    Het beestje doet mij trouwens sterk denken aan het vliegend spaghettimonster, maar ook aan de godin IPU (the Invisible Pink Unicorn) en aan Bertrand Russels theepot die in een elliptische baan om Mars draait.

    Maar nu even serieus:
    Het staat iedereen natuurlijk vrij om te geloven wat men wil, of dat nou de christelijke god is, of jahweh van de Joden of allah van de moslims, of wie of wat dan ook.
    Ikzelf geloof in de wetten die het heelal beheersen en in de relativiteitstheorie van Einstein.
    Ik geloof ook in de evolutieheorie van Darwin,
    En ik geloof in de onvermijdelijkheid van het toeval, de wet van Murphy, zogezegd.
    Ik zie het als kortzichtig en hoogmoedig te geloven dat, van de vele, vele miljarden planeten die het heelal telt, onze Aarde de enige is waarop leven is ontstaan.
    Tegelijkertijd betwijfel ik of wij ooit buitenaards intelligent leven zullen ontmoeten, al geloof ik beslist dat dat bestaat. En ik neem de oerknaltheorie voor waar aan zolang de wetenschap niet met een beter idee aankomt.
    Dit zijn de dingen die ik geloof. Dit zijn mijn waarheden. Ik geloof erin omdat de argumentatie ervan geloofwaardig is.
    Die van de oerknal en van Einstein kan ik niet zo eentweedrie reproduceren -ik begrijp niets van de wiskunde die eraan ten grondslag ligt- maar zij passen voor mij in het totaalplaatje van dit onderwerp. Darwins evolutie is nog dagelijks zichtbaar gaande in de wereld om ons heen. De wet van Murphy ervaart iedereen zo nu en dan.
    Ik ben dus ook een gelovige, zij het niet een religieus gelovige. En ik heb argumenten die mijn geloof ondersteunen.
    Maar het staat eenieder natuurlijk vrij andere dingen te geloven. Ook als het om een almachtige, alwetende ‘god’ gaat of een leven na de dood, al beseffen ze niet dat hun hele denken en doen met hun formules en rituelen, hun wetten en voorschriften, zodoende gebaseerd is op hetzelfde magisch denken als dat van de primitieve natuurgodsdiensten die zij zo verafschuwen.

    Probleem is alleen dat religieus gelovigen zich op gevaarlijk terrein bevinden.
    Door hun geloof zijn zij vatbaar voor de elkaar tegensprekende beweringen en de valse beloften en onzinnige dreigementen van lieden die zij als hun voorgangers zien en de vertegenwoordigers van hun ‘god’. Ze richten hun hele leven in naar de eisen van die ‘voorgangers’ want “god wil het”. Zij verwarren gehoorzaamheid met moraal. Zij denken – zeer ten onrechte– dat hun angst voor straf en hun hoop op een beloning hun geweten is.
    Dit kan goed uitpakken. En in ons landje pakt het meestal ook goed uit. Veruit de meeste dominees, pastoors en andere voorgangers zijn brave, zelf ook misleide zielen. Als drugsverslaafden die dealen om aan hun eigen verslaving te kunnen voldoen.
    Vervelend en soms vrij kwalijk, is alleen dat zij onder het mom van ‘vrijheid van godsdienst’ op vele maatschappelijke terreinen hun manier van doen dwingend aan andersdenkenden opleggen.

    Maar het kan ook faliekant verkeerd gaan. Onze westerse geschiedenis is bloedrood gekleurd van de bewijzen daarvan. En momenteel staat het Midden Oostenmet hetzelfde argument “God wil het” in vuur en vlam. Zo heftig dat de hele wereld er de hitte van voelt. Zo onblusbaar dat het een bedreiging voor de menselijke beschaving wordt.

    Ik zit nu wel met een dilemma:
    Hoe ver moet onze verdraagzaamheid gaan? Hoe zwaar mag die claim op vrijheid van godsdienst tellen? Is het nog verantwoord tegenover de mensheid, de menselijke beschaving, dat religie in het publieke domein, in de politiek zo’n belangrijke rol speelt. En wat moeten we –kunnen we– doen om de negatieve effecten te beperken?

    Of ga ik nu te ver door dit hier ter sprake te brengen?
    In dat geval: mijn excuses.

    Liked by 1 persoon

    1. Hans van der Waal

      Een heel terechte vraag ik trek heel duidelijk de lijn waar de rechten van vrouwen en kinderen niet minstens gelijk zijn aan die van mannen. Dat is bij de SGP niet zo en ook niet bij Moslims -heb nog geen kerel met zo’n vod op zijn kop zien lopen- en bij orthodoxe joden. Ga is kijken in Antwerpen in de buurt waar de joden wonen. En voor de goede orde ik heb niets tegen moslims, joden of anderszins maar zij respecteren naar mijn mening niet onze wetten, waarbij vrouwen en mannen gelijk rechten hebben, Om over de rechten van het kind zoals dat internationaal recht is vastgelegd maar niet te spreken.

      Artikel 14 van het Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kind wordt naar mijn mening niet gerespecteerd, want dit houdt in dat een kind al op heel jonge leeftijd zijn eigen mening mag vormen en die dient dan ook gerespecteerd te worden. Nou lees de verhalen op deze site maar en het is heel goed dat die naar buiten komen -nogmaals mijn complimenten daarvoor- en als ik niet zo’n vooruitstrevende vader had gehad – een gouwe vent- dan had mijn moeder me met de mattenklopper teruggeslagen naar die zondagsschool toen ik op mijn zesde na twee of drie keer geweest te zijn- dat ik al die onzin niet meer wilde horen-

      Artikel 14 Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
      Het kind heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst en de vrijheid deze te
      uiten. De overheid respecteert de rechten en plichten van ouders en voogden om het kind te (bege)leiden bij de uitoefening van dit recht op een manier die past bij zijn of haar leeftijd en ontwikkeling.

      En (beg)leiden is wat anders dan dwang ik welke vorm dan ook.

      Like

        1. Hans van der Waal

          Weer je wat niet respectvol is Inge -dat ik hier in Den Haag vrouwen tegenkom wiens gezicht ik geen eens kan zien. En ga me nou niet vertellen, dat al die jonge meisjes allemaal uit vrije wil een hoofddoek dragen. Dat wordt gewoon door Pa c.s. en de familie en groeps dwang opgelegd. Lees eens verhalen van Marokkaanse meisjes die zich aan die tucht -waar jij ook onder hebt geleden- hebben ontworsteld. Dat noem ik geen respect en dat gedrag is in strijd met het Internationaal Verdrag van de rechten van het Kind.”
          Wij durven het alleen niet keihard te benoemen en aan te pakken.

          Like

      1. Hans van der Waal

        Je hebt volkomen gelijk, maar je bent veel en veel te idealistisch. Hier geldt de wet van de aantallen, zodra ze een meerderheid vormen zullen ze zonder enige schroom hun in mijn ogen idioterie aan ons willen opleggen. Kijk wat er in landen zoals Indonesië is gebeurd of kijk naar de splitsing van het voormalige India onder Brits bestuur in het huidige India of Pakistan. En natuurlijk kan je het niet afdwingen, maar je moet wel zorgen, dat ze ver van de meerderheid blijven. En in de grote steden vormen ze al de meerderheid. Dus het is keihard, maar ik het als oude man geleerd, dat je soms keihard moet kunnen zijn. Genoeg is genoeg wij zijn geen burgeroorlog begonnen. Het regiem van Assad was natuurlijk verwerpelijk, maar ik herinner me heel goed een reportage tijdens die zogenaamde Arabische lente -ook zo’n domme westerse illusie, waar die hele zogenaamde linkse kerk – achteraan liep en de reporter aan een paar kooplui vroeg “hoe ze over het regiem dachten” nou prima ze konden goed hun handel drijven en ze hadden het goedje moest je alleen niet met de politiek bemoeien.

        Precies het zelfde in Libië van Kadhaffi gratis onderwijs t.m de universiteit toe, gratis gezondheidszorg, nou ja alleen geen stemrecht. Nou maakt dat zoveel uit met ons of heb jij het idee, dat je enige invloed heb door te stemmen. Voor de verkiezingen beloven ze je het zoet en na de verkiezingen krijg je het zuur. Mijn vader nam me als jongetje van een jaar of vijf zes mee naar Keulen -totaal verwoest, alleen de dom stond er nog- en zei “dat gebeurt er met je als je een oorlog begint.” Hij was sociaal democraat in hart en nieren en heel erg voor verandering en verbetering van het lot van de gewone man en daar heeft hij metterdaad meer dan zijn steentje toe bijgedragen, maar niet met de wapenen der barbaren. Als je daarmee begint dan is het einde zoek.

        Wat hebben ze nu in Libië -de barbarij van Isis en andere roversbenden- is dat wat Hollande wilde toen hij bevel gaf om Libië te bombarderen.

        En wat heeft Blair c.s. in Irak gebracht niets dan nog veel meer bittere ellende, veel meer dan onder het oude regiem.

        Iedere revolutie vreet zijn eigen kinderen op.

        En wij zijn die oorlog niet begonnen, alleen naïeve idealisten hier in het westen hebben dat vuurtje van die zogenaamde Arabische lente opgestookt, zonder na te denken, want hadden ze echt iets van hun geschiedenis lessen begrepen, dan hadden ze kunnen weten, dat iedere revolutie niets anders dan geweld en ellende oplevert.

        En het zijn die zelfde idealistische mensen die vanuit een goed hart roepen -Wir schaffen das- en de gevaren op lange termijn voor hun kinderen en kleinkinderen totaal niet zien.

        Voor dat deze mensen zover zijn-als ze er al komen- dan kost dat een aantal generaties, want dit soort veranderingen gaan heel heel langzaam. En de enige hoop die ik op verandering heb is dat de vrouwen dit zullen afdwingen, En het is voor mij een raadsel dat linkse mensen bijvoorbeeld in de PvdA die altijd voor de gelijke rechten van vrouwen zijn opgekomen- deze gevaren niet willen zien.

        En dat is heel heel naïef en heel heel dom!

        Like

      2. Opa Jos

        Lief medemens,

        tot mijn spijt moet ik de vragen aan het eind van jouw antwoord op Edwards bijdrage negatief beantwoorden.
        Het komt wat onwetend op mij over, is op het naïeve af en lijkt mij niet tot nauwelijks haalbaar.

        Mijn reactie,- “Voor wat de laatste drie alinea’s betreft, mij zul je niet horen…….”,- op zijn stuk was om aan te geven, dat ik die discussie niet weer aan geslingerd wilde zien, ook al kwam hij nu schoorvoetend een stapje mijn kant op.
        Op 16 februari jongstleden had ik die discussie met hem op “Positief Atheïsme” namelijk al zo elegant mogelijk afgebroken.

        Welnu, waar jij spreekt over extremistische moslims lees ik devote moslims.
        Er bestaat geen extreme islam en ook geen gematigde islam. Er bestaat simpelweg alleen maar islam en die is slechts uit op werelddominantie, goedschiks of kwaadschiks.
        Wanneer je de moeite zou nemen de quor’an, hadith en het levensverhaal van Mohammed nader te bekijken zou je al snel duidelijk worden waar de schoen wringt.

        Waar wij,- daar heb je “Wij” en “Zij” weer,- hier in het westen in de afgelopen twee a driehonderd jaar een enorme ontwikkeling richting vrijheid en leefbaarheid hebben doorgemaakt, niet in de laatste plaats door de ontkerkelijking, staan zij al veertien eeuwen stil. Bovendien voeren zij die veertien eeuwen al onafgebroken oorlog.

        In Frankrijk en Engeland zijn inmiddels honderden islamitische enclaves waar politie en hulpverleners zich niet meer in wagen en de shar’ia de wet is.
        Kijk eens rond op internet en je zult verbaasd staan over de instelling van degenen die onze cultuur komen verrijken.

        Hans van der Waal schetst een aardig beeld dat zeker niet onjuist is.
        Ik had graag een vrolijker antwoord gegeven maar wishful thinking is niet echt mijn sterkste punt.

        Liefde,

        Jos.

        Like

        1. Hans van der Waal

          Beste Jos Johan heel juist wat jullie schrijven. Omdat ik me destijds heel erg heb ingezet voor het tegenhouden c.q. later het verwijderen van een harddrugsruimte aan een groot speelplein in de Schilderswijk hier in Den Haag ken ik de situatie daar zo’n beetje. Het waren destijds de vrouwen, die destijds metterdaad voor hun kinderen opkwamen. Had nooit gedacht, dat ik ooit een demonstratie zou zien van honderden vrouwen met een hoofddoekje, dus dat kan ook. En let wel als ik harde teksten hier schrijf, dan is dat nooit tegen het individu gericht. Ik behandel dat meisje aan de kassa met een hoofddoekje bij AH met het grootste respect en ook de jongens die daar werken. En ga ook rustig een moskee binnen en praat met de mensen. Merkwaardig mijn kop is door die kwestie destijds aardig bekend geraakt in Den Haag. Heb ook niets tegen hun geloof op zich, maar ik kijk daar anders tegen aan-ik heb mijn eigen God en die God is van iedereen- maar ik wantrouw ten diepste alle isme’s. Ze streven allemaal naar werelddominantie ik beschouw mezelf als “Theosoof” en dat zet ik tussen aanhalingstekens, maar ook daar hebben ze de neiging om mevr. Blavatsky op een verheven troontje neer te zetten en er ook een soort van profeet van te maken. Weet je wat het euvel is met al die isme’s ze nemen zichzelf veel te serieus en daarom hebben ze geen humor over hun geloof en is al het gevoel van relativering zoek. Ik zat een aantal jaren geleden in de wachtkamer hier in MCH en daar zat een moslim familie en die man zat zich vreselijk op te winden over iets wat de Paus gezegd zou hebben ik weet geen eens wat -want alles wat uit het Vaticaan komt gaat bij mij het ene oor in en het andere uit- en hij bleef maar aan de gang en wond zich zo op het werd van kwaad tot erger. Ik zeg tegen hem, wat zit jij nou op te winden over die Paus, in heel Europa neemt geen enkele katholiek, die man nog serieus en jij ben geen eens van die richting en je zit jezelf er over op te naaien, je bent niet goed wijs. Gelukkig dat kwartje viel zo had die het nog nooit bekeken. Dus laten we er maar weer een beetje humor in gooien en kijken wat met gabber Youp er over zegt

          Like

  6. Edward@, “Ik zit nu wel met een dilemma:
    Hoe ver moet onze verdraagzaamheid gaan? Hoe zwaar mag die claim op vrijheid van godsdienst tellen? Is het nog verantwoord tegenover de mensheid, de menselijke beschaving, dat religie in het publieke domein, in de politiek zo’n belangrijke rol speelt. En wat moeten we –kunnen we– doen om de negatieve effecten te beperken?”

    Denk dat het niet zo moeilijk is die grens te trekken. Ieders geloof is een persoonlijk geloof, ook als je in Darwin gelooft. Dat je er met anderen over praat en je bevindingen met andere wil delen hoeft geen probleem te zijn. Als je maar respect blijf houden voor de ander. Zo was ik ongelovig wat God betreft, geloof nu wel in God. Dus ik ken ook beide verhalen. Maar ik heb mijn geloof niet van uit een kerk leer of van mensen. Hij is puur persoonlijk. Natuurlijk is het niet leuk om alleen in deze wereld te staan, heb dan ook aansluitingen proberen te zoeken bij kerken, maar hun leren stuiten tegen mijn borst. Waar Jezus zegt ik schenk je vrijheid zeggen de kerken, ik schenk je regels waaraan je te houden heb. Kortom wat je ook geloof, mag en kan je best delen, maar je mag, en kan nooit jouw geloof in regels en statuten omzetten. Ieder moet de vrijheid, wat een belangrijk onderdeel is van de Liefde met hoofdletter L, respecteren.
    Zo kan je niemand verplichten om in Darwin of de Oerknal te geloven, maar vertel gerust waarom dat je aanspreekt. Het is goed om andere gedachten te leren kennen. Ook omdat we met z’n allen niet het Al weten, zal ongetwijfeld ooit in de toekomst blijken dat we misschien allemaal een beetje gelijk hebben gehad.

    Liked by 1 persoon

  7. Johan Nijhof

    Lieve Inge,
    Mijn antwoord is: nee, dat is niet haalbaar en veel, veel te idealistisch. Het onderscheid tussen extremistische en gematigde moslims is een politiek wensdenken. Een khalifaat is wat allen willen en wie zich in de soerahs verdiept, komt met grote waarschijnlijkheid tot de conclusie dat IS in principe goed zit. Dat velen zich niet in die soerahs verdiepen, komt voornamelijk doordat de koran in het Arabisch is gesteld, officieel ook niet vertaald mag worden, en onze Marokkanen voor 80% van Berber-komaf zijn en minstens in hun eigen taal analfabeet. Dat verwart men dan met gematigd. Als je kijkt op een blog van moslimjongeren, zie je dat ze zich zorgen maken of ze tijdens de Ramadan hun speeksel wel mogen doorslikken. Ik zie daar niets gematigds in. Al een kleine 1000 jaar geleden verwierp de Arabische wetenschap het concept van de causaliteit, de wet van oorzaak en gevolg. Allah is immers niet aan wetten gebonden? Een eeuwenlange stilstand in denken. Het vrijwel ontbreken van Nobelprijzen in de Arabische wereld. Voor 100% holocaustontkenners, voor 100% antisemieten, voor 100% vrouwenverachters. En die wil je integreren? Al meer dan een generatie maken ze in Nederland geschiedenisonderwijs onmogelijk. Boycotten, overschreeuwen en intimideren, De enige uitweg uit een zeer sombere toekomst is een massale geloofsafval, dan is drie of vier generaties later de toestand een beetje genormaliseerd. Ik ben 72, en ben niet van plan ooit naar Nederland terug te komen, behalve voor familiebezoek. Ik heb nog steeds geen kleinkinderen, maar als die komen, hoop ik dat ze ook hun heil kunnen zoeken in islamvrije gebieden.
    Overleefse,
    Johan

    Like

    1. Hans van der Waal

      Inge -ik denk dat het het verschil in leeftijd is-oude mannen worden terecht of onterecht cynisch. In mijn leven als Hollandse koopman heb ik het begin van de oorlog in het voormalige Joegoslavië meegemaakt. Er stond daar in Bosnië een prachtige nieuwe fabriek voor het maken van verpakkingstape en die fabriek draaide 1 dag per week en wij hadden uitgewerkte plannen, om die fabriek vol te gaan stoppen met orders. Ons hotel stond in Zagreb en toen we daar overnachtte kwamen de eerste tanks de straten ingerold. Wij dachten als Hollandse kooplieden, dat is cabaret want op het platteland stond de prachtigste woonboerderijen in de steden mooie flats en ze reden allemaal in zo’n Joegoslavische fiat plus schitterende vooruitzichten, als de handel met de EEG op gang zou komen. Als je het zo goed heb en je hebt zulke vooruitzichten dan ga je toch geen oorlog voeren, redeneerden wij naïeve Hollandse kooplieden. Nou wat hebben wij daar ons in vergist. En wat is daar in naam van het geloof over en weer gemoord. En natuurlijk ben ik het eens met die dame die schrijft dat de enige weg om de moslima emancipatie:

      ” Wil men werkelijk de positie van moslimvrouwen veranderen dan is het meest belangrijkste dat andersgelovigen het valse superioriteitsgevoel wat sommigen van hen uiten via hoogmoed, arrogantie en meewarige blikken achterwege laten. En Islamitische vrouwen met of zonder hoofddoek respectvol te accepteren als gelijkwaardig en hen dezelfde kansen en mogelijkheden te geven op de arbeidsmarkt en onderwijs zonder dat zij een deel van haar identiteit hiervoor hoeven op te geven. ”

      Dat is naar mijn mening de enige weg, om tot vrede te komen, door de moslima 200% de kans te geven.

      Want helaas ben ik over de mannen zeer somber en dat geldt niet alleen voor de moslims, dat trek ik veel breder -kijk wat die idioten van een Bush en een Blair in naam van de democratie in Irak hebben aangericht.
      Of om terug te gaan in de geschiedenis die McNamara in Vietnam

      En ik geloof zonder meer dat Mohammed dat gezegd heeft, maar ik heb me na mijn pensionering nogal verdiept in deze materie dankzij mijn vrouw., die op een ochtend zei we gaan vanmorgen naar een lezing van de religieuze humanisten. Oh ja zei ik, ik niet je weet hoe ik over het kerkje van strontje denk, mijn havenuitdrukking voor alle religies. Ga nou maar mee zei ze dat is goed voor je.
      En zo ben ik me er in gaan verdiepen en er achter gekomen, dat die Bijbel die altijd door Knevel zo feilloos wordt geciteerd wel 200 keer is herschreven met allerlei aanvullingen en veranderingen tijdens allerlei concilies. En zo zit het bij die Islam natuurlijk precies het zelfde. Wordt altijd weer misbruikt -voor macht- door de Lucifers van deze wereld.

      En nogmaals ik maak een onderscheid tussen het individu en de “partij”. Ik heb hier in Den Haag prima samengewerkt met de secretaris van het “Samenwerkingverband van de Haagse moskeeën ” in de strijd tegen de vestiging van dat drugshol aan de rand van een groot speelplein, prima vent en ik zal altijd iemand beoordelen als individu, maar we moeten onze ogen niet sluiten voor de Lucifers van deze wereld en die in naam van het geloof de meest vreselijke dingen begaan. Ik heb vele Duitse vrienden -prima kerels en ook vrouwen- en je kan je niet voorstellen, dat door hun voorvaderen zulke afschuwelijke misdaden zijn begaan. Mensen uit de cultuur van Beethoven “Alle Menschen werden Brueder” hoe is het in godsnaam mogelijk.

      Maar zodra mensen in verbanden komen met ‘ismes” of in een bureaucratisch geheel terecht komen, dan steekt Lucifer de kop op. Ik wantrouw ten diepste alles wat uit is op macht en overheersing. En ik weet ook wel dat je niet kunt spreken van de Moslims je mag de Alevieten niet over 1 kam scheren met Isis. Maar we moeten onze ogen niet sluiten voor het feit, dat binnen de Islam er een hele grote groep is die uit is op overheersing en macht, zonder daarbij ook maar enig respect te hebben voor andersdenkenden.

      Like

    2. Opa Jos

      Lieve Inge,

      vooraleer ik mij door jouw linkies heen ga lezen moet ik even een nuance aanbrengen.
      Ik weet heus wel dat het merendeel van de moslims net als jij en ik een gezellig leven wil leiden, daar heb ik dan ook niets op tegen.

      Mijn punt betreft juist de islam op zich, daar zit het onuitroeibare probleem. Er zijn ongeveer 1,5 miljard moslims en als we nu eens aannemen, dat 10 % daarvan devoot genoeg zijn om hun allah te dienen zoals dat in hun heilige boek wordt bevolen, dan spreken we toch over een slordige 150 miljoen mensen.

      En ik denk dat die 10 % een wel erg voorzichtige aanname is, maar maak er dan maar 1 % van, dan blijven er nog steeds 15 miljoen over.
      En ik kan eerlijk gezegd niet zo op het oog vaststellen welke mensen dat zijn.

      De onbekendheid met de inhoud van de islam bij de westerse bevolking is een kwalijke zaak.

      Na mijn leesexercitie, die enige tijd in beslag zal nemen, kom ik hier nog op terug.

      Intussen blijf ik gewoon van jou, en eenieder die mij lief is, houden.

      Grootvaderlijke kus,

      Jos.

      Like

      1. Hans van der Waal

        Opa Jos Opa Hans sluit zich bij die laatste woorden aan al gaf ik als oppas Opa mijn oudste kleindochter een liefkozend kopstootje waarop ik steevast een enorme beuk van haar terug kreeg. Laten we blij zijn met idealistische meisjes wij cynische oude kerels zullen de wereld echt niet verbeteren. It is time to say goodbye.
        Om die reden stem ik altijd op dat meisje van Thieme van de Partij voor de Dieren onder het motto “je kan beter stemmen voor een rund dan op een rund. “Maar voorzichtige waarschuwingen van oude mannen aan die jonge dames is op zijn plaats. Zij geloven nog in het bestaan van Prinsen op Witte Paarden en wij weten helaas, dat het meestal zwarte ruiters zijn.

        Like

  8. Johan Nijhof

    Lieve Inge,
    Ik schreef je al eens, dat je te goed voor deze wereld bent, maar komen de volgende woorden je nog een beetje bekend voor? Je geeft er namelijk nu blijk van, evenver heen te zijn in je goedgelovigheid, als je vrijgemaakte kwelgeesten in hun dogmatisme.
    “Als jij, die het mis hebt, de Islam zou leren kennen zoals hij ècht is, dan zou je het allemaal wel begrijpen, net zoals ik. Het zit namelijk zo: …..”
    Tussen 687 en 716 was heel Noord-Afrika veroverd en geïslamiseerd, Marokko 716. De bakermat van de Islam is uiteraard het homeland van Mohammed, Saudi-Arabië. Hoe serieus wil je dus iemand nemen die ons mededeelt, dat Marokko en Saudi-Arabie ca. 12 eeuwen geleden islamitisch zijn geworden? Alleen die snelheid van verovering is al een sterk argument tegen die vredelievendheid van de islam.
    „een religie als islam, die 14 eeuwen lang, liefde, respect en tolerantie heeft gepredikt. Ik had het al over Maimonides geb. 1135 , die joods was en uit Cordoba moest vluchten, en ook in Egypte zijn leven lang het feit dat hij joods was moest verbergen. Hoe serieus kun je dat respect nemen bij een Jhimmi-systeem, in 1148 ook in Cordoba opgevolgd door vervolging en gedwongen bekering?
    Tegenover de zoetelijke hadith van de overleden joodse vrouw, kan men moeiteloos een andere hadith stellen. Mohammed heeft Mekka veroverd en stuurt na de dood van zijn voornaamste tegenstander een handlanger om ook zijn vrouw te doden langs. Deze doorsteekt haar, terwijl ze haar zuigeling de borst geeft. Als hij dit hoort is Mohammeds commentaar: daar zal geen haan naar kraaien (waarmee ik de oorspronkelijke uitdrukking: daar zullen twee bokken elkaar om stoten weergeef). Ik zal het hierbij laten. Het heeft echt geen zin, hier een discussie over te voeren.

    Like

  9. Edward

    Wat jammer nou dat de discussie zich steeds meer toespitst op de islam. En dat nog wel in een blog met de titel “Gristelijk gehandicapt”
    Eigenlijk wordt hier zichtbaar dat religie nog lang nadat die is afgezworen in de cultuur blijft nawerken. Wat ik hier voortdurend tegenkom, ook bij de bijdragen van de vele ex-gelovigen is christelijk-culturele kortzichtigheid en een ontkenning van de vele pikzwarte facetten van het christelijk geloof en de bloeddoordrenkte geschiedenis ervan.

    Het gáát niet om het vriendelijke gezicht van het christendom. Het gáát niet om het boze gezicht van de islam. Dat zijn slechts de twee kanten van de januskop die religie heet.
    Het gáát om de levenshouding, het denkraam, van de gelovige. Hij gelóóft. Hij gelooft in een almachtige, alwetende ‘god’ die de wereld bestiert, straft en beloont zoals hem dat uitkomt. Hij gelooft kritiekloos wat zijn voorgangers beweren. Hij gelooft dat omdat hem en vele gemeraties voorouders zo geleerd is. Hij gelooft dat omdat het zo in zijn ‘heilige schrift’ staat. En dát gelooft hij weer omdat zijn voorgangers beweren dat dat het woord van zijn ‘god’ of van zijn ‘profeet’ is. Hij gelooft ook dat zíjn waarheid de enige waarheid is en hij is bereid die waarheid met drogredenen en intriges of desnoods met bloedig geweld te verdedigen en aan anderen op te leggen.
    Het is díé levenshouding die hem vatbaar maakt voor de meest immorele denkbeelden. Het is díé levenshouding die hem niet alleen tot groots altruïsme en zelfopoffering kan inspireren, zoals bijvoorbeeld Albert Schweitzer of de soldaten van het leger des heils, maar ook tot de meest verschrikkelijke misdaden tegen de menselijkheid.
    En zeg niet dat het christendom op dit punt anders is dan de islam of het jodendom. Zij zijn alle in de kern hetzelfde. Verschillende stammen uit dezelfde wortel. De geschiedenis van het christendom is éeen lange reeks van bloedig geweld tegen andersdenkenden.
    Dat het religie in de westerse wereld nu een vriendelijk gezicht draagt komt omdat onze samenlevingen er dankzij interne machtsstrijd binnen ‘de kerk’ –ik denk daarbij o.a. aan de reformatie–, Verlichting, de Franse revolutie, democratisering, onderwijs, maatschappelijke mobiliteit en sociale zekerheid in geslaagd zijn de macht van ‘de kerk’ te breken.
    Buiten Europa echter is ‘de kerk’ nog steeds machtig, denk aan Joseph Kony. denk aan Timothy McVeigh, denk aan aanslagen op abortusklinieken. En die macht groeit en breidt zijn kwade invloed uit.

    Dat de islam zich anno nu zo bloeddorstig manifesteert heeft in feite weinig met die religie als zodanig te maken. De leiders van IS bijvoorbeeld zijn ex-generaals uit het leger van Sadam Hoessein. In hun privéleven lappen zij alle regels van de islam die zij hun volgelingen aanpraten aan hun laars. Het geloof van hun volgelingen is niet meer dan een handvat om hen te manipuleren.
    Maar op dit moment is het klimaat in het midden oosten gunstig om hun ambities te verwerkelijken: grote maatschappelijke tegenstellingen, armoede, onderontwikkeling, onzekerheid, sociale immobiliteit, kansloosheid, grote frustraties, rancune en, heel belangrijk, machtsvacuüms die gewetenloze opportunisten de kans gaven een greep naar de macht te doen.
    Dat zij ook in Europa succes hebben komt omdat ook hier het leefklimaat voor moslims niet erg aangenaam is.

    Liked by 1 persoon

    1. Hans van der Waal

      Komt grotendeels overeen zoals ik er over denk. Op 1 passage wil ik nog wel reageren.

      “Dat zij ook in Europa succes hebben komt omdat ook hier het leefklimaat voor moslims niet erg aangenaam is. ”

      Dat is voor wat betreft Nederland en voor zover ik het kan beoordelen ook niet juist voor Duitsland.

      Gaf parttime les aan de laatste klassen van een HEAO en ik kreeg toen op een gegeven moment de opmerking van een jongen die ik op zijn huid zat, om dat die in de klas Arabisch sprak tegen een medeleerling “meneer u discrimineert” ik werd kwaad en zei “……… je weet geen eens wat discriminatie is.” Zal ik je wat eens uit mijn jeugd vertellen. Ik ben opgegroeid in een arme arbeidersbuurt in Amsterdam en bij voorbaat was de hele klas al veroordeeld tot de Ambachtsschool (overigens niets mis met die Ambachtsschool) waar je leven als lasser of bankwerker al stond uitgestippeld en met Gods gratie mocht een enkele betere uit de klas naar de Ulo of de Mulo. En al je verdere studies moest je dan doen bij particuliere avondscholen dus ik heb al mijn studies in de avond en nacht moeten doen en zelf moeten betalen. En me in het bedrijfsleven omhoog moeten vechten, door iedere dag te bewijzen, dat ik beter was dan die hoeckey jongens van de universiteit of van Nijenrode.
      En jij krijgt hier alle kansen en je bent nu Nederlander en ik tolereer het niet dat je in de klas en ook niet in de pauze een andere taal dan Nederlands praat.

      Had nog later een incident met hem toen die zich nog al macho achtig manifesteerde tegenover een aantal meisjes met opmerkingen, die ik hier niet ga herhalen. Toen heb ik hem vriendelijk uitgenodigd, om even naar buiten te komen en dan mocht die bewijzen, dat die zo’n flinke kerel was. Hij gaf geen gevolg aan de uitnodiging.

      We zijn overigens als de beste vrienden uit elkaar gegaan en ben zelfs een paar keer uitgenodigd gegaan en ben zelfs een paar keer uitgenodigd voor Islamitische gespreksgroepen voor jongeren. We waren het lang niet altijd eens, maar ze waardeerde zeer ik dat ik recht voor zijn raap er niet om heen draaide en recht in hun gezicht zei wat mijn standpunten waren.

      En als ik hier in Den Haag kijk wat jongeren van andere herkomst voor kansen krijgen bijvoorbeeld op de Haagse Hoge school en ik ken genoeg jongeren van andere herkomst die het in de IT of financiële wereld hebben gemaakt. Dus dat van die kansen niet krijgen is pure onzin, een mythe je kan je ook in een slachtoffer rol laten drukken en dan wordt het een soort van comfort zone, lekker makkelijk om de boze buitenwereld overal de schuld van te geven,

      Like

  10. Hans van der Waal

    Nog even een aanvulling want ik vergat nog die geweldige Marokkaanse meiden te vermelden, die tegen de verdrukking in cum laude hun diploma halen. En ga hier eens op de Haagse Hogeschool kijken, hoeveel dames in de hoogste klassen en kijk eens hier in de Centrale Bibliotheek hoeveel meisjes met hoofddoek daar zitten te studeren en dat stemt mij zeer hoopgevend. Want ik weet als jongen uit een achterbuurt uit ervaring, dat educatie de weg is om je van verdrukking in welke vorm dan ook vrij te maken. Kennis is macht zeker in deze moderne wereld.
    Maar dat is andere kennis, dan je in sprookjesboeken van honderden jaren geleden blijven te verdiepen. Als Jezus of Mohammed nu geboren zouden, zouden ze de boodschap zeker aanpassen aan deze tijd en bij die lui daarboven (niet oneerbiedig bedoelt) zal zeker ook sprake zijn van voortschrijdend inzicht.

    Like

    1. Edward

      Ik merk wel dat jij niet helemaal beseft wat het betekent allochtoon in Nederland te zijn. Gristelijk gehandicapt zullen we maar zeggen. Niet specifiek religieus, maar meer cultureel. Ik bedoel dit: Het systeem van regels, afspraken, tradities, gewoonten en vooroordelen dat wij “de Nederlandse cultuur” noemen is het resultaat van 15 eeuwen christendom, geënt op een onbenoembaar aantal eeuwen aan heidense Europese culturen. Vanuit dit perspectief is het moeilijk te begrijpen wat anderen, mensen uit wezenlijk andere culturen, als discriminatie ervaren.
      Jouw problemen als ‘arbeidersjongen’ tussen de ‘hockeyjongens’ zijn, hoe frustrerend ook, niet te vergelijken met die van allochtonen in ons land.

      Ik heb het op dit punt wat gemakkelijker.
      Aan de andere kant van de wereld geboren (in het jaar dat Hitler de slag om Stalingrad verloor, ik ben ook zo’n cynische ouwe z… eh, man) ben ik opgegroeid in een (noodzakelijkerwijs) heel tolerant multireligieus, multi-etnisch en multicultureel milieu.
      In mijn geboorteland duurde de oorlog vijf jaar langer dan in Europa. De koloniale oorlog sloot naadloos aan op de wereldoorlog en duurde totdat ik met mijn ouders en jongere broertje in 1950 hals over kop en geheel berooid dat land moest ontvluchten. Mijn vader –politieofficier in Nederlandse dienst– werd op een nacht in bijzijn van ons door de Indonesiërs van zijn bed gelicht, gevangen gezet, gemarteld en zes weken later (gelukkig levend) vrijgelaten met de boodschap dat hij 48 uur had om het land te verlaten. IAl die tijd lag ons huis met mijn moeder, mijn broertje en mij erin in de vuurlinie tussen een Nederlandse legerpost in een wijk aan de overkant en een Indonesische stelling in een kampong achter ons huis. Er werd gericht geschoten op alles wat er in huis bewoog. Ik voel soms nog die ene kogel die letterlijk mijn nekhaartjes liet wapperen.
      Ik zal je verdere details besparen. Ik vertel dit alleen maar om aan te geven dat ik weet wat de vluchtelingen van nu meegemaakt hebben.

      Maar waar het mij om gaat: Eenmaal in Nederland werden wij “repatrianten” –zeg maar gerust ‘vluchtelingen’ – opgeborgen in pensions, opvangcentra of logeeradressen die we zelf moesten vinden. Ons gezin heeft in die eerste twee jaar op bijna veertig adressen in en rondom Den Haag ‘gewoond’. Soms in één kamer, waarvan de deur niet meer open kon als alle vier de bedden opgezet waren om te slapen. Soms op zolder, op een veldbed tussen alle rommel die gewoonlijk op zolder ligt. Ons hele bezit, wat kleding, wat materiële herinneringen, een stukje speelgoed, altijd in koffers en tassen. Levend van een minimale uitkering. En dat terwijl wij Nederlanders waren. Mijn vader, In Leiden opgeleid jurist, politieofficier in Nederlandse dienst, had vijf jaar en ontelbaar vele sollicitaties nodig om een baan te vinden. Mijn moeder, directiesecretaresse, Schoevers, kon na meer dan een jaar zoeken (na die twee jaar in opvangcentra) via een uitzendbureau van baantje naar baantje ‘zappen’.
      Op de vrij grote gereformeerde school waarop ik zat was ik een van de twee ‘zwarte’ leerlingen. In een parallelklas zat de andere, een meisje. Wij werden niet echt gepest. Wel vaak uitgescholden (totdat ik eens zo’n scheldend joch grondig in elkaar sloeg) maar we werden ook nooit echt lid van de groep. We bleven buitenstaanders. En zo is het mijn hele leven gebleven. Zelfs de familie van de vrouw die mij nu al meer dan vijftig jaar gelukkig maakt heeft mij nooit echt als lid van de groep geaccepteerd. Alleen mijn schoonmoeder wel. Een schat van een mens zonder enig vooroordeel tegenover ‘anderen’. Heel zeldzaam.

      Na mijn afstuderen. eerst kweekschool, daarna Nederlandse taal- en letterkunde, waren mijn exotische familienaam en mijn geboorteplaats aan de andere kant van de wereld voldoende om mijn sollicitatiebrieven onderop het stapeltje te leggen. Het kostte me vier jaar jaar van korte en iets langere baantjes als ziekkenvervanger voordat ik eindelijk een vaste aanstelling kreeg. En ook in m’n werk verkeerde ik altijd in de randgebieden van de groep.

      Toen in de 70er jaren jonge Molukkers opstandig werden, een trein kaapten en een school gijzelden kreeg ik, en wat erger was, mijn (volbloed Hollandse) vrouw dreigtelefoontjes, werd ik door de politie aangehouden, mijn hele auto grondig op verborgen wapens onderzocht en ikzelf gefouilleerd. Zomaar, midden op de dag, midden op straat, bij een stoplicht, zonder enige aanleiding.

      Ik had de pech uitgerekend in die tijd leraar Nederlands te zijn op een mavo in Smilde. Ik was ‘ook zo’n zwarte’. De verstandhouding met mijn leerlingen en hun ouders was voorgoed verstoord. Ik kreeg iets wat ze tegenwoordig een burn out noemen en mijn loopbaan in het onderwijs was voorbij. Ik was veertig, in alle opzichten, behalve mijn huidkleur, mijn naam en mijn geboorteplaats, Nederlander. Vertel mij niet wat “een minder aangenaam leefklimaat” betekent.
      Kortom, je bent een ‘zwarte’ tussen de ‘witten’. Je bent dús anders en alle zwarten zijn gelijk. Als er één iets verkeerd doet zijn ze allemaal slecht.

      De huidige generaties allochtonen, ‘migranten’, ‘vluchtelingen’, ‘moslims’ hebben het moeilijker. Zij komen uit andere culturen. Zij worden geacht een religie te belijden die door gewetenloze misdadigers misbruikt wordt om de angsten en de frustraties van de massa te manipuleren, met het gevolg dat íédereen met een ‘moslimachtig’ uiterlijk of naam in de Westerse samenlevingen meteen als terrorist of op zijn minst een vrouwenmishandelende en verkrachtende ‘testosteronbom’ gezien wordt. Gepest, vernederd en uitgesloten, bij het minste of geringste als ‘dader’ gezien, aangehouden, gefouilleerd, vastgezet. enzovoort. De term “een minder aangenaam leefklimaat” is een eufemisme.
      En types als Wilders stoken het vuurtje lekker op.
      Vind je het gek dat de minder sterke karakters zich naar hun imago gaan gedragen, zich van de samenleving afkeren en ‘radicaliseren’? Ik niet.

      PS
      In mijn jaargroep op de universiteit (Nederlands!) zat een Friese student. In een andere groep zat er ook een. Als die elkaar ontmoetten begonnen ze ogenblikkelijk in het Fries met elkaar. Gewoon midden in het gesprek, zodat de rest van het gezelschap er voor spek en bonen bij zat.
      Dus zo gek is het eigenlijk niet dat twee van die allochtone knulletjes Arabisch met elkaar praten. (waarmee ik het niet goed wil praten, hoor.)

      Liked by 1 persoon

      1. Hans van der Waal

        Om met het laatste te beginnen cs394 -waarom eigenlijk dat synoniem je mag toch trots zijn op je eigen naam en je schrijft toch niets anders dan zoals jij het ervaren hebt-. Waarom niet openlijk zeggen wie je bent.
        Jouw verhaal was mij niet onbekend en ik heb grote voordeel gehad, dat ik in Amsterdam ben opgegroeid en daar is de kijk op mensen met een andere huidskleur of afkomst toch anders dan in Staphorst of Urk. Ik vond het ook niet gek, dat die Arabisch praatte, maar als hij het in Nederland wilde maken, dan moest die twee talen goed beheersen Nederlands en Engels, waarbij ik niet meer weet wat je op de eerste plaats moet zetten. En om dan gelijk, als dat tegen je wordt gezegd en wordt uitgelegd ‘discriminatie’ te roepen, dat slaat nergens op. Er is jullie heel veel onrecht aangedaan en jullie zijn schandelijk behandeld. Maar kijk eens naar de jongens en meisjes die tegen de verdrukking in het hebben gemaakt en er voor hebben gezorgd, dat deuren die anders voor jullie -wat een pleuris(sorry voor de havenuitdrukking) woord dat jullie- open gingen. The Blue Diamonds, Andy Tielman, Anneke Gronloh en zo zou ik er nog een aantal kunnen opnoemen -maar ze schieten me nu niet te binnen, dat is het ergerlijke van een oude man worden, die computer daarboven wordt soms wat traag- maar je begrijpt wat ik bedoel.

        Cruyff is in een relatief gegoede buurt van het stadsdeel waar ik woonde opgegroeid, maar het is onvoorstelbaar wat die jongens van Ajax voor ons arbeidersjongens uit Amsterdam hebben betekend. Deuren die anders voor je gesloten bleven gingen open. Het is onvoorstelbaar wat hij Piet Keizer, Sjaak Swart c.s. voor ons arbeiders jongens uit Amsterdam hebben mogelijk gemaakt.
        Dat zelfde heb ik in Italië ervaren toen ik daar begin jaren negentig veel zaken deed -door de drie van Milaan – Gullit-, Rijkaard en van Basten gingen alle deuren voor je open, je kwam uit Holland en het land van die drie tovenaars. Het eerste halfuur zag je alleen maar over voetbal te kletsen.
        En dat zelfde hebben die muziek meisjes jongens van jullie achtergrond naar mijn mening voor jullie gedaan.

        Indorock was begin jaren tachtig in Duitsland een begrip.

        http://www.vonzeitzuzeit.de/index.php?template=thema&theme_id=141

        Dat geweldige Marokkaanse jochie wat bij Twente speelt Zieck doet het zelfde voor alle Marokkaanse jongens -het is nog een leuk eigenzinnig, trots en verstandig ventje ook- die Blind voelde zich te goed, om even normaal contact met hem op te nemen en ging de Bobo uithangen en terecht koos die jongen met zijn talenten voor het Marokkaanse elftal. Bij Heracles speelde ook zo’n geweldige Turkse jongen Tannane helaas voor de centjes -begrijpelijk- naar Sint Etienne vertrokken. Ik kreeg een monteur van Turkse afkomst over de vloer en ik begon gelijk met hem over Tannane te praten ik wist meer van Tannane dan hij. Een week later kwam die weer en zei geweldig ik heb gelijk op internet filmpjes van hem opgezocht.
        Dus ja ik vind het gek, dat ze radicaliseren jouw verhaal verschilt echt niet zoveel van het mijne, maar ik heb iedere dag geknokt om te bewijzen, dat ik beter was zo ben ik opgevoed. Had zes keer aan de zwemhengel gehangen om zwemmen te leren -mijn moeder was het meer dan zat, want die moest de hele dag meewerken bij mijn vader op de kleermakerij- en zei kan die nou nog niet zwemmen pakte me als jochie van vijf-(ik had astma en moest daarom buiten zwemmen) beet en flikkerde me in het ijskoude diepe. Zomaar een voorbeeldje zo ben ik opgevoed en ik niet alleen velen met met mij en ik ken meer dan genoeg jongens en meisjes van andere herkomst die het hier hebben gemaakt. Als je geweld wilt gebruiken ga boksen of judoën en knok je letterlijk naar boven zoals jongens als Geesink, Willem Ruska en John Bluming (en laat nog x namen nog achterwege) hebben gedaan maar blijf met je poten van onschuldige mensen af en ga niet schieten of bommen gooien of onschuldige burgers met messen in bussen steken, zoals de Palestijnen in Israël doen.

        Sorry maar die treinkaping het sloeg helemaal nergens op. Blijf met je poten van onschuldige burgers af.

        Er is een heel goed uitdrukking “if you can beat them join them” . In Palestina bouwt een succesvolle Palestijnse zakenman een nieuwe high tech stad en werkt daarbij samen met de Israeli’s

        http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/palestijnse-stad.html

        Diep diep respect voor die man, die tegen alle verdrukking in de juiste weg weet te kiezen.

        Historie kan verworden tot hysterie en als je blijft steken in de negativiteit die je voorouders en jou is aangedaan dan blijft de geschiedenis zich herhalen. Kijk naar het voormalige Joegoslavië of kijk wat er in Oekraïne gebeurt waar bevolkingsgroepen elkaar massaal in de tweede wereldoorlog elkaar hebben afgeslacht. (Mocht je het niet weten lees “In Europa ” van Geert Mak ik heb de hoofdstukken daarover meerdere malen terzijde moeten leggen, omdat ik de massale slachtingen waarover hij schreef niet meer kon lezen. Mijn schoonfamilie en familie zijn in de tweede wereldoorlog de meest gruwelijke dingen aangedaan. Het heeft mij nooit belet (en daar spreekt de Hollandse koopman) om zaken met ze te doen of voor een Duitse firma te werken.En het gebeurde wel eens, dat ze op zijn Duits tegen je uitpakte, omdat er iets mis was gegaan -nou dan kreeg je me een tirade- ik hoorde het aan boog het om en als ik dan de deur uitging had ik hem toch weer een aantal containers in zijn mik geschoven. En zo hebben duizenden Nederlanders gehandeld, waren we er beter van geworden, als we in die negativiteit waren blijven steken?

        Daar heeft Inge naar mijn mening een heel goed punt. Kijk de enige reden, dat ik bezorgd ben over die massale toestroom van Moslims zijn mijn kleindochters ik ben een oude man maar als ik nog jong was geweest en ik kan wat aan die kerel verdienen nou dan ga ik voor de show ook wel een paar keer op mijn knieën naar Mekka. Denk nou niet dat ik niet bid, want dat doe ik wel en het helpt ook nog, maar voor mezelf en niet massaal met anderen, om te laten zien, dat ik een brave gelovige ben.
        Maar ik moet er niet aan denken, dat wat mijn overleden echtgenote en al haar medestrijdsters voor de vrouwenemancipatie weer teniet zou worden gedaan.
        Dat is mijn enige zorg!!!!!!! en mag ik s.v.p?

        Kijk en daarom is het goed, dat oude mannen van plijthijne gaan, dat hebben ze daarboven goed geregeld, kennis en ervaring kan ook vreselijk in de weg gaan zitten. Ik geloof in reïncarnatie-waarom zal ik verder niet op ingaan- het verhaal is al weer veel te lang -sorry Ingrid- en je weer op een dag hier terug komt, maar zonder al die negatieve ballast, die je in de weg gaat zitten.

        Like

        1. Hans, ik heb al eerder uitgelegd waarom mijn nicknaam verschijnt. In andere blogs wisselt dat. Heb ooit een Nickname moeten opgeven bij WordPress omdat ik zelf ook een blog wilde gaan starten. Mijn eigen naam Cor Steenvoorden hoeft niet verborgen te blijven, ik heb niets te verbergen.

          Liked by 1 persoon

      2. Heb mijn Molukse vrouw leren kennen ten tijde van de kaping en gijzelingen. Wat zo’ n lieve vrouw te verwerken kreeg, ondanks dat ze er niets mee van doen heeft, is schandalig. Zegt mij iets over de angst en zwakte van de mens, om alles wat of wie anders is op afstand te houden. Heden ten dagen terwijl zij de 60 al gepasseerd is zij vaak als enigste, bij een kassa met een nieuwe jonge kassiere, die de inhoud van haar tas moet laten zien.

        Liked by 1 persoon

        1. Edward

          Ondanks mijn lange betoog, of misschien juist omdat het zo’n lang betoog was, is mijn boodschap dus niet overgekomen.
          Nog eens:
          Ondanks je afkomst van ‘arbeidersjongen’ ben je altijd lid geweest van de groep “Wij Amsterdammers” en “Wij Nederlanders”. Op straat val je niet op tussen de ‘hockeyjongens. Alsiemand als Willem Holleder moorden pleegt word jij er niet op aangekeken omdat je ook blank en Amsterdammer bent. Niemand besteedt er aandacht aan in wat voor auto je rijdt. Je naam en je geboorteplaats in je cv doen niemand de wenkbrauwen fronsen als je solliciteert. Bij grenscontroles (Schiphol bijvoorbeeld) word jij niet uit de rij gepikt voor een extra controle. Jou wordt op straat niet toegefluisterd: “Rot op naar je eigen land smerige aap”. Jij bent lid van de Wij-groep, dus “Één van ons”

          Mijn achternaam luidde oorspronkelijk Apkarian. Omdat hij hierdoor in de islamitische wereld waar hij leefde ogenblikkelijk als Armeniër en ‘dus’ christen herkend werd. De naam was gevaarlijk voor hem, daarom kortte mijn overgrootvader hem in tot Apcar, de naam die ik nu nog steeds draag.
          In het multi-etnische, multiculturele en multireligieuze Indië waar mijn grootouders en mijn ouders later leefden waren er geen problemen.
          In het Nederland waar wij na de koloniale oorlog terechtkwamen waren wij ‘zwart’, dus anders. Geen lid van de groep “Wij Nederlanders” Wij werden met argwaan en vooroordeel bejegend. Wij waren (en zijn lid van de zij-groep. “Zij allochtonen”.

          Dankzij de bloeddorstige stommiteiten van lieden als Osama Bin Laden, Aboe Bakr al Baghdadi en hier in Nederland Mohammed Bouyeri en vele anderen is de islam de paria onder de religies geworden en wordt iedereen met ‘een Noord Afrikaans uiterlijk” (ikzelf word vaak voor een Turk aangezien) en een naam als Mohammed of Jasmine voor moslim en ‘dus’ potentieel terrorist en minstens vrouwenonderdrukkende testosteronbom aangezien.
          Alles wat ik in mijn eerste alinea genoteerd heb waar jij géén last van hebt, ervaren allochtonen dagelijks.

          Je kunt honderd of duizend namen van allochtonen noemen die succesvol waren (Je hebt Willem Nijholt, Wieteke van Dordt en Adriaan van Dis nog vergeten. En Abdelkader Benali en Ahmed Aboutaleb en vele anderen), maar dat verandert niets aan de situatie: “zwarten”, allochtonen zijn herkenbaar anders. Zij passen niet in de wij-groep en worden daarom bij ieder incident generaliserend als “zij-groep” erop aangekeken.

          Sterke, talentvolle karakters zijn in staat tegen deze druk in een succes van hun leven te maken. Petje af.
          Minder stabiele, minder talentvolle, minder intelligente mensen lukt dat niet. Het is heel begrijpelijk dat zij vluchten. In drugs, in religie, in de tradities van hun ouders. Zij keren zich van de samenleving af. Zij worden crimineel. Zij radicaliseren. Ik keur het niet goed. Ik begrijp het wel.
          Dat geldt ook voor de jonge Molukkers die dt trein kaapten en de school gijzelden.
          Ik had er niets mee te maken, ben geen Molukker, keurde en keur het af, maar werd er wèl op aangekeken. Ik was even lid van die “zij-groep’ Niet omdat ik dat werkelijk was of wilde zijn, maar omdat mijn blanke omgeving mij daarin plaatste.

          De Blue Diamonds, Willem Nijholt, Adriaan van Dis, Anneke Grönloh: Talentvolle mensen. Hun succes is hen van harte gegund, maar zij hebben geen ‘deuren geopend’ voor de zij-groep die “Indische Nederlanders heet “. Is ook niet nodig. Bijna iedereen, waaronder ook ik, heeft uiteindelijk zijn plaats in de samenleving veroverd, al blijven we meestal in de buitenste regionen van de groep en moeten we oppassen er niet buiten te vallen.

          Liked by 1 persoon

  11. Johan Nijhof

    Lieve Inge,
    Ongetwijfeld heeft Hans gelijk, dat het somberen van ons drieën alles met leeftijd te maken heeft, en jouw optimisme als jonge blom ook. Je zult trouwens wel moeten. Lees Houllebecq‘s Submission maar (Er zal toch inmiddels wel een vertaling uit het Frans zijn?), en je hebt een realistisch beeld van de toekomst. Ik zal de laatste zijn om te pleiten voor de visie van Wilders, en het is niet verkeerd om positief te zijn. Maar dat je, als uitgesproken intelligent persoon, ons vergast op de link waaruit ik citeerde, dus van een compete nitwit die alleen ongefundeerde bullshit slijt, zijn eigen godsdienst en de oorsprong en geschiedenis daarvan voor geen centimeter kent, en zeer selectief met een hadith-voorbeeld komt, mag dat even in het verkeerde keelgat schieten? Het lijkt Haselhoeff wel. Een discussie kan alleen vruchtbaar zijn als de feiten gerespecteerd worden, en ik noemde alleen staafbare feiten. (Waarmee ik niet wil beweren dat de aangehaalde hadith historisch is, misschien heeft Mohammed zelfs nooit bestaan, daaraan bestaat tegenwoordig bij islamologen ook twijfel, maar het is wel hun eigen hadith).
    Is het nodig op een site die claimt dogmavrij te zijn, instemming te moeten lezen met de bewering dat de islam een schitterende godsdienst is? Onze hoop moet toch zijn, te streven naar een Nederland, dat zowel christendom als islam achter zich heeft gelaten?
    Liefs,
    Johan

    Like

  12. Johan, dat is niet echt vriendelijk wat je daar zegt. Wil jij macht over mij uit oefenen? Wil jij heersen en bepalen wat goed voor een mens is? Hier komt de ware aard van het beestje nasr boven. Jij ken misschien liefde, maar de Liefde moet je nog ontdekken. Waarom toch wil je het ene geloof verbieden en je eigen geloof op de voorgrond zetten. Heb ik je ooit gedwongen te geloven wat ik geloof. Heb ik je ooit bedreigt. Heb ik ooit macht over je willen uitoefenen?
    Er zijn moslims met een goed hart, die het positieve uit de Koran weten te halen. Er zijn christenen, die Jezus willen begrijpen en willen volgen, die niet willen heersen en bepalen voor andere wat ze moeten doen, maar willen dienen. Met jouw uitspraken vorm je een bedreiging voor veel goedwillende mensen. En dat heb niets met leeftijd te maken, al ben ik al vier keer opa en heb tot het gaatje moeten werken om pensioen te ontvangen, ik blijf jong van geest en leer nog elke dag hoe mensen elkaar proberen te overtreffen. We moeten allert zijn Okay. Er zijn moslims en christenen die kwaad willen. Maar er zijn evengoed net zoveel atheisten, racisten en machtswellustelingen die er in deze wereld een potje van maken.

    Like

  13. Johan Nijhof

    Beste Cor,
    Dat zijn zware en onverdiende beschuldigingen en is uiteraard helemaal niet wat ik wil. Het antwoord op al je 6 vragen is dan ook volmondig nee. Ik ben wel de laatste om een onschuldige gelovige christen zijn recht op geloofsvrijheid te willen ontzeggen. Ik wil alleen graag mogen pleiten voor de verwerpelijkheid van christendom en islam. De afgelopen tijd is dat eerste de ongelovigen aardig gelukt, nu meer dan twee derde van de Nederlanders buitenkerkelijk is, en ook binnen die kerk amper nog geloofd wordt in zaken als de opstanding, de hemel en hel, de wederkomst van Christus. En daar verheug ik mij wel over. Bedreiging van ongeloofsvrijheid komt nog steeds bijna uitsluitend van christenen en moslims. Je hebt deze week in de krant kunnen lezen, dat een politicus dreigt zijn steun te onthouden aan een coalitie-net-niet-meerderheid, als nog meer christelijke voorrechten aangetast worden. Voorrechten, zo brutaal is men nog! Het onthouden van die steun lijkt mij persoonlijk een goed ding, maar daarom is het nog wel een bedreiging. Zaken als de bede in de grondwet of een hondenaanlijnverplichting in de nabijheid van een moskee kunnen mij koud laten, maar de status van het bijzonder onderwijs, dat ondanks de christelijke achtergrond voor het overgrote deel gevolgd wordt door kinderen van moslims en ongelovigen, en in de praktijk buitenkerkelijke docenten vaak buitenspel zet moet nog wel herzien worden. Een verbod wil ik alleen voor Scientology, omdat het een criminele organisatie is, ondanks het feit dat zojuist de Belgische rechter weer anders oordeelde, en voor onverdoofd slachten, waardoor dieren nodeloos lijden, terwijl niemand verplicht is vlees te eten.
    Dat er moslims zijn met een goed hart, die het positieve uit de Koran weten te halen (wat trouwens heel knap is!), was mij bekend. Ik had in Berlijn enige jaren terug 37 medehuurders in het portiek, van wie zeker 25 moslims waren. Prettige overburen, duidelijk mild en zonder problemen met mij en mijn christelijke familie. Toch weet ik wel zeker, dat ze net zo gemakkelijk met salafistische buren die al een zoon bij de IS hadden, omgegaan zouden zijn, en daar ligt het probleem.

    Like

  14. Johan Nijhof

    Lieve Inge,
    Het lijkt Haselhoef wel, schreef ik gisteren En waarachtig, je tweede link voert ons daadwerkelijk naar Frank Haselhoef (spreek uit Abdullah), zoals ik nu merk, de Surinaamse Nederlander, die een islamitische maatschappij dus helemaal niet uit ervaring kent, Arabisch niet als moedertaal of door behoorlijke studie kent, een korte cursus achter de rug heeft als voorbereiding op zijn imam-activiteiten in de zorg, en toevallig dezer dagen in beroep werd veroordeeld tot 20 maanden cel voor een miljoenenfraude, wat ongetwijfeld aanzienlijk meer was geworden als het OM niet in de eerste instantie steken had laten vallen, wat bij het vonnis werd meegenomen. Dank voor de link, maar deze omstandigheden beroven hem van alle mogelijke overtuigingskracht.
    Met hartelijke groet,
    Johan

    Liked by 1 persoon

        1. Johan Nijhof

          Dat is toch glashelder Inge,
          Herlees maar wat je zelf onder Groepsloyaliteit schreef: “Daarmee doen we een sterk beroep op onze verzorgers om ons, weerloze en volledig afhankelijke wezentjes, toch vooral alles te geven wat we nodig hebben om in leven te blijven”. 🙂

          Like

      1. Johan Nijhof

        Helaas stemt me dat interview niet milder, nee. Ik zie een man die met alle winden meedraait, en uit wie je een echt standpunt slechts met de grootste moeite wringt. Gelukkig heeft de rechtbank inmiddels (en dat is drie man sterk) zijn schuld wel vastgesteld. In één ding heeft hij volledig gelijk. Je hoeft bar weinig te weten van het geloof om imam te zijn. Een baard is al bijna voldoende.

        Like

  15. Hans van der Waal

    @Edward

    Ten eerste heb ik je gezegd, dat ik x namen ben vergeten. En ik vind het naar jou en je vrouw, dat je het nog steeds zo ervaart en ik woon met alle plezier in het centrum van Den Haag vlak bij de Schilderswijk en de Stationsbuurt en aan de andere kant het paleis Noordeinde. Ik zou zeggen ga heel snel verhuizen, want als de juffrouw bij de kassa hier dat als criterium zou nemen wat je vrouw ervaart of meent te ervaren, dan kan ze aan de gang blijven, want hier loopt alles probleemloos door elkaar. Nou je wilt niet weten hoe vaak ik op Schiphol met mijn postuur er ben uitgepikt, kan mij dat nou verder schelen. Trek je al die shit niet zo aan laat ze de ……… krijgen. Sorry krijg ik weer als oude brombeer op mijn kop. Sorry Inge maar heb je eigen verhalen wel eens gelezen en hoeveel venijn en kwaadheid -alleen al het feit dat je hem bent begonnen – daar in doorklinkt. En voor de goede orde ik heb net zoveel bezwaren tegen die lui van SGP met hun dogma shit als tegen de Imans met hun dogma shit. Het is allemaal het kerkje van strontje en in mijn ogen beledigen ze alleen al God door te pretenderen, dat zij weten wat die met ons allen wil.

    There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy”. (citaat van Shakespeare)

    Like

  16. Edward

    Ik begrijp hier niets van.
    Wat heeft mijn vrouw met ons gesprek te maken? Wat ervaren wij nog steeds? Waarom zou ik vehuizen?
    Wat heb ik met de juffrouw bij de kassa te maken?

    Mijn vrouw, een volbloed Nederlandse, zoals ik eerder gemeld heb, wordt niet gediscrimineerd, voelt zich niet gediscrimineerd. Ze is een geaccepteerd lid van de groep “wij Nederlanders”. Ze denkt weliswaar anders dan haar familie, maar de band met haar broer en zusters is uitstekend en ik zit erbij, aan de rand van de groep. Het deert me niet.
    Wij wonen al meer dan twintig jaar in een van de meest multi-etnische en multiculturele steden van Nederland (±165 nationaliteiten, bijna 200 etnische groepen, een AZC dat binnenkort probleemloos uitgebreid wordt van ± 800 naar 1400 plaatsen). Er zijn maar heel weinig interetnische incidenten. De kassieres in de verschillende supermarkten waar wij komen, jong en oud, bekend en onbekend, behoofddoekt of niet behoofddoekt: ze zijn allemaal altijd even vriendelijk.
    Ik heb mijn plaats in de samenleving al heel lang geleden gevonden.

    De episode Smilde was een zwarte bladzijde in mijn persoonlijke geschiedenis, dat klopt. Het kostte wat tijd en enige professionele hulp om er overheen te komen, maar daarna is mijn leven alleen maar beter geworden. Ik woon nu in een zelfontworpen, zelfgebouwd huis dat in architectuurgidsen vermeld staat. Ik heb er een paar jaar geleden mee op de shortlist voor de architectuurprijs van het jaar in mijn woonstad gestaan. Ik ben daar best wel een beetje trots op.

    Het intimiderende gedrag van de politie ten tijde van de Molukse gijzelingen was vernederend, de dreigtelefoontjes waren vervelend de discriminatie die ik ondervond was hinderlijk, maar het waren incidenten, voortkomend uit dom vooroordeel. Mijn humeur heeft er niet onder geleden.

    Waar het mij om gaat is dat het leefklimaat in het algemeen voor allochtonen, en dan met name zij die ervan verdacht worden moslim te zijn, beroerd is en onder invloed van Wilders cum suis alleen maar beroerder wordt. En het erge is dat de meerderheid van autochtoon Nederland dat niet beseft. Niet wíl beseffen.

    PS
    Jij stelt “If you can’t beat them, join them” Voor veel moslims geldt ”They don’t want us to join them, so we beat them”. Niet goed, wel begrijpelijk.
    En het is aan ons de oplossing te vinden.
    Hier laat ik het bij.

    Like

    1. Hans van der Waal

      Sorry Edward ik had de verkeerde voor het was gericht aan

      “Heb mijn Molukse vrouw leren kennen ten tijde van de kaping en gijzelingen. Wat zo’ n lieve vrouw te verwerken kreeg, ondanks dat ze er niets mee van doen heeft, is schandalig. Zegt mij iets over de angst en zwakte van de mens, om alles wat of wie anders is op afstand te houden. Heden ten dagen terwijl zij de 60 al gepasseerd is zij vaak als enigste, bij een kassa met een nieuwe jonge kassiere, die de inhoud van haar tas moet laten zien.”

      Jij stelt “If you can’t beat them, join them” Voor veel moslims geldt ”They don’t want us to join them, so we beat them”. Niet goed, wel begrijpelijk.

      Kijk vriend ik ben zeer vredelievend, maar ze willen matten, zoals we dat vroeger, dan kunnen ze hun portie krijgen.

      Onze ouders, oudere broers en zuster en mijn generatie hebben dit land na de oorlog weer vanuit de puinhopen van de 2e wereldoorlog opgebouwd. De oudere moslim generatie heeft hier ook zeer vredelievend hun steentje aan bijgedragen. Met die oude knakkers heb je nooit geen last. Maar ze hadden wel allemaal een arbeidscontract voor bepaalde tijd en zouden weer terugkeren na afloop van het contract. Dat is niet gebeurd oké daar zijn zij net zo hard debet aan als wij, maar wij hoeven onze gewoontes niet op te geven, omdat een stelletje jonge heethoofden zo nodig met bommen gaat gooien en kennelijk ook hun IS kalief in West-Europa wil vestigen.
      Maar kennelijk willen jullie dat je ogen voor sluiten en zijn wij de boosdoeners.

      http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/08/isis-heeft-plannen-klaarliggen-om-binnen-vijf-jaar-grote-delen-van-europa-afrika-en-azie-te-veroveren/

      Like

      1. Edward

        Ik had al zo’n vermoeden dat je op Cor reageerde.

        Je maakt overigens een paar denkfouten:
        Het is ónze samenleving, wíj autochtone Nederlanders, wijzen iedereen die we ervan verdenken moslim te zijn af. Wíj zijn het die hen als potentieel gevaarlijk zien. De héle groep, generaliserend, alleen vanwege de godsdienst waarvan we denken dat zij die belijden. Wé don’t want thèm to join ús. Helemaal niet gek dus dat zij gefrustreerd raken. Sommigen van hen blijven tegen het gure klimaat in hun plaats in de maatschappij zoeken. Anderen kunnen de druk niet aan. Ze geven het op. Vluchten in religie, drugs, criminalitei, hun eigen etnische groep. Het huidige politieke en maatschappelijke klimaat van repressie maakt het alleen maar erger. Wilders cs spelen IS en Al Nousra in de kaart.
        Kijk niet te veel naar incidenten. Geloof niet zomaar klakkeloos de media.
        Kijk naar de omstandigheden, de oorzaken en de redenen. Zoek de intenties achter de berichtgeving.
        Niet ík sluit de ogen, Jullie kijken niet verder dan je neus lang is.

        Wat betreft onze gewoonten:
        Ook hier vergis je je. Ik zou niet graag leven met de gewoonten en tradities van het Nederland van de eerste decennia na de oorlog. Het bekrompen calvinisme, de benepen kleinburgerlijkheid. De sociale controle. Wat een geluk dat dat een gepasseerd station is. Je weet niet half hoeveel vrijheid we tegenwoordig hebben, vergeleken met de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw.
        Ik herinner me nog wat mijn ouders zeiden toen we pas in Nederland waren: “In Holland is alles verboden, en wat mag dat moet”.

        En onze ‘cultuur’, dat stelsel van tradities, gewoonten, afspraken en vooroordelen, is niet statisch. Het is een levend, veranderend, evoluerend fenomeen.
        Stel dat Jezus van Nazareth of Mohammed (als die al ooit echt geleefd zouden hebben) of Calvijn of zelfs jouw of mijn vader plotseling levend en wel in onze hedendaagse samenleving verzeild zouden raken.
        Ze zouden zich doodschrikken.

        Onze hedendaagse ‘Joods-christelijke cultuur’, om maar eens een van de verfoeide kreten van Wilders te gebruiken, wordt alleen maar sterker en mooier als we de positieve elementen uit andere culturen (ook die uit de islamitische wereld) aanvaarden. (En onze allochtone landgenoten die van ons).

        Wees progressief. Houd je ogen open.
        Er zijn problemen. Dat is waar, maar om die op te lossen moet je ze eerst begrijpen.
        Helaas is dat niet het geval. Niet bij de gewone man en niet bij de politiek.

        Dat die kalief Europa wil veroveren is grootspraak. Zijn kalifaat is een doodgeboren kindje, ondanks de ellende die hij nu veroorzaakt en zijn schijnbare succes van nu.

        Like

        1. Hans van der Waal

          Als je denkt dat ik terug wil naar de vijftiger of zestiger jaren, dan heb je het totaal mis. Mijn vrouw en ik komen beide uit gezinnen, die totaal niets met die bekrompen Hollandse school te maken wilde hebben. We zaten in onze jeugd bij Max Woiski in de kroeg en in jazz kroegen bij de Zeedijk tot diep in de vroege uurtjes van de ochtend.

          Ik woonde en leefde in Amsterdam(Groot Mokum) en niet in Staphorst, waar heb je het over.

          Net zoals je het totaal mis hebt over dat ze gediscrimineerd worden. Er is nergens zoveel geld hier in Den Haag als naar de Schilderswijk gegaan. Alle verenigingen etc. draaien op subsidie. Jongeren hier krijgen alle kansen ik ken veel jongens van andere herkomst, die het in de ICT wereld hebben gemaakt. Het vervelende is dat op lager en middelbaar niveau veel banen door automatisering en robotisering verdwijnen. Dus ook Nederlandse jongeren hebben het zeer moeilijk op de arbeidsmarkt.

          En alles loopt hier in het centrum van Den Haag door elkaar heen en niemand kijkt scheef naar iemand, waar heb je het over. En wat ISIS betreft heb je het ook totaal mis, door de chaos die mede door het Westen de ingreep van Bush in Irak en door Hollande door zijn bombardementen in Libie -olus de omhelzing van de Arabische lente door het maffe zooitje van de pers en de linkse kerk hier met de verheerlijking van die zogenaamde, ligt de macht daar voor het grijpen. Revoluties brengen alleen maar ellende, dood en vernieling, kijk naar de Franse Revolutie en de Russische. Is de gewone man daar beter van geworden, hij valt van de ene dictatuur in de andere.

          Like

    2. Opa Jos

      Beste Edward,

      het staat buiten kijf dat de schandalige behandeling van de Molukkers door de Nederlandse regering niet door de beugel kan.
      Ik zie echter niet in dat dit reden zou mogen zijn voor moord en vrijheidsberoving.

      Aanstaande maandag wordt op npo 2 om 20:55 uur de documentaire “65 jaar Molukkers in Nederland” uitgezonden.

      Zelf ben ik dan niet thuis dus zal ik op een later tijdstip deze documentaire via uitzending gemist bekijken. Er komen vier generaties aan het woord en ik ben benieuwd hoe de zaken er nu voor staan.

      Groet, Jos.

      Like

      1. Edward

        Het gaat mij niet om de manier waarop de Molukkers door de regering behandeld zijn, die inderdaad nogal schandalig is. (Net zoals de acties van de onbezonnen heethoofden die die school gijzelden, de trein kaapten of het provinciehuis bezetten, overigens. Ieder weldenkend mens, ook veruit de meeste Molukkers toen en nu kan daar alleen maar afkeer en walging voor voelen. Maar dit terzijde)

        Het gaat mij om de generaliserende manier waarop de samenleving zijn afschuw van de daden van die kinderen afreageert op iedereen die toevalligerwijze hetzelfde kleurtje heeft als die Molukkers. De argwaan en de afwijzing die onschuldige buitenstaanders ondervinden naar aanleiding van die incidenten.
        Niet de daden, die natuurlijk erg genoeg zijn, maar de generaliserende reactie van autochtoon Nederland. De manier waarop de hele “zij-groep” veroordeeld wordt voor de wandaden van een enkeling.

        Datzelfde vindt nu plaats met ‘onze’ moslims naar aanleiding van de misdaden die elders in de wereld onder de vlag van hun godsdienst worden gepleegd.
        Mo de Marokkaan en Tarik de Turk en hun zusters Jasmine en Ebru, geboren en getogen in Rotterdam of Luttjebroek voor mijn part, Nederlands van nationaliteit, meer Nederlands van cultuur dan zijzelf wel beseffen, ervaren dagelijks bij al hun contacten met Henk en Ingrid modaal, met Piet de politieagent, met Bert de beveiliger, met Willem de werkgever, kortom, met de gemiddelde autochtone Nederlander, bij alles wat ze doen of laten, argwaan en afwijzing.
        Vind je het gek dat ze gefrustreerd raken, boos worden, zich van onze samenleving afkeren, vluchten in hun religie en radicaliseren? Ik niet.
        Het verbaast mij dat er nog zoveel zijn die het wèl lukt tegen de stroom in een plaats in onze samenleving te veroveren.

        Like

        1. Hans van der Waal

          “De Franse revolutie heeft in als zijn bloedige wreedheid wel de weg geëffend voor de seculiere democratieën die wij nu in Europa hebben.
          ” Nou daar denk ik dus totaal anders over want ze kwamen van een koning uiteindelijk terecht bij een keizer, die nog gekker was dan alle koningen daarvoor”
          Toen viel de keizer en kwam de koning weer terug.

          En die revolutie was van een wreedheid en onmenselijkheid, die door auteurs wordt beschreven als “de straten van Parijs zagen rood van het bloed.”

          Lekker intermezzo daar in Rusland wat vanaf 1918 tot aan Gorbatsjof heeft geduurd. Je zal maar het slachtoffer zijn en naar zo’n Goelag archipel zijn gestuurd.

          Ja ik denk dat kalifaat een serieuze mogelijkheid is. We werken nu samen met “meneer” Erdogan en geven hem ook nog 3 miljard of 6 miljard -is me nog niet duidelijk cadeau- terwijl die zelfde meneer Erdogan de grootste afnemer is van de olie van Isis. Op de Russische TV kon je de colonnes zien staan. En de Russen hebben daar met bombardementen een einde aan gemaakt. Je gelooft toch niet dat de Amerikanen dat ook niet wisten. Wat voor vreemde spelletjes worden er gespeeld? En “meneer” Erdogan zal zichzelf best als kalief van zo’n grote islamitische staat zien zitten.

          En kennelijk heb je geen enkel weerwoord op die onbezonnen acties vanuit het Westen toen ze die zogenaamde Arabische lente gingen steunen. Waar heeft het uiteindelijk toe geleid een bak ellende. En wees maar blij dat in Egypte de militairen weer de macht hebben gegrepen, want anders was de ellende helemaal niet te overzien geweest. Begrijp me goed ik ben geen voorstander van militaire dictaturen, maar dat is altijd nog beter dat chaos en roversbenden,

          Like

  17. Nee hoor Hans, wij willen de ogen niet sluiten en zien jullie niet als boosdoeners, als jullie tenminste rechtvaardig blijven denken en handelen. Wij hebben een rechtstaat. Deze wil ons beschermen tegen het kwaad, niet tegen een mens die uit Syrië komt of Noord Afrika. Maar als zo iemand het kwaad mee neemt mag je gerust van je afbijten. Wij mannen en tegenwoordig ook vrouwen mogen best onze eigen kinderen beschermen. Maar altijd selectief en nooit een heel volk over een kam scheren. Zo als ik al eerder zei, wij moeten lief hebben, maar niet naïef zijn, ten alle tijde waakzaam zijn. Hoe strenger je tegen het kwade optreed hoe meer de goede zich zullen onderscheiden. Dus geen slappe hap, maar wel rechtvaardig.
    Niet als aanval maar als een sterke verdediging.

    Liked by 1 persoon

  18. Opa Jos

    Ingelief,

    ik zou nog even reageren op jouw linkies en het youtube filmpje.

    Allereerst vind ik jouw streven om tegenover onze nogal negatieve reacties wat positiefs aan te voeren zeer lovenswaardig.

    De meeste links tonen typisch taqiyya, de aan moslims toegestane gewoonte om te liegen als de bescherming van de islam dat “nodig heeft”.

    Tevens wordt er een foto getoond van Caroline Walker-Diallo die in New York de eed aflegde als rechter. Aangezien zij zweert met de hand op de qur’an neem ik aan dat zij recht gaat spreken middels de shar’ia, een wettenstelsel dat haarzelf onderdrukt.
    Nogal bizar lijkt mij want zij kijkt er vrij vrolijk bij.

    De link van Haselhoef is door Johan al adequaat geschoren, daar hoef ik niets aan toe te voegen.

    De vierde link levert een prima stuk. Je kunt je echter afvragen of zoiets ook in een islamitisch land zou kunnen bestaan, ik denk het niet.

    De vijfde link bevat een goed initiatief maar of daarmee de problemen ook maar bij benadering zullen worden opgelost is nog maar zeer de vraag.

    De zesde link pure flauwekul : islamofobie bestaat helemaal niet, dat woord is uitgevonden om degenen die kritiek op de islam hebben monddood te maken.
    Angst hebben voor de islam is uiterst legitiem : sinds 11 september 2001 hebben er bijna 28.000 islamitische aanslagen plaatsgevonden, dat zijn er vijf per dag.
    Is bang zijn voor een tijger als hij losloopt soms ook een fobie?

    Het filmpje van moslim Sahil is doorgestoken kaart. Hij blijkt een acteur te zijn hetgeen vragen oproept aangaande zijn integriteit. Het stukje van Wilders is terecht, er zijn geen grootschalige moslimprotesten tegen het moslimgeweld.
    Opvallen is, dat Sahil eenmalig aan de camera zijn excuses aanbiedt, aan niemand dus eigenlijk en op straat alleen zegt dat hij zijn excuses aan zou willen bieden, dat is heel iets anders dan het echt doen.
    Het enige dat het filmpje aantoont is de krampachtigheid waarmee de ondervraagden proberen politiek correct te zijn. Jammer dat hij mij niet tegenkwam want van mij had hij inderdaad op zijn knietjes zijn excuses aan mogen bieden. Zou hij dat ook gedaan hebben?

    Tegenover dit filmpje zou ik zo een filmpje van een straatinterview kunnen plaatsen uit een winkelstraat in een grote Turkse stad waarin de ondervraagden uiterst plastisch stellen hoe zij over ongelovigen denken en wat zij ermee zouden doen.
    En dat waren geen mannen met bivakmutsen en bomgordels maar gewoon kerels die liepen te winkelen. En voor deze knapen hebben we de deur inmiddels ook al open gezet. Om het ene gat te dichten wordt het volgende gat geslagen, je zou er moedeloos van worden.

    Natuurlijk plaats ik dat filmpje niet, daar is deze site niet voor.

    Liefde en, zoals Johan schreef, overleefse,

    Jos.

    Like

  19. Edward

    @ Hans van der Waal.

    Als ‘de linkse kerk’ erbij gehaald wordt haak ik af. Dan is het peil van het debat zover gezakt dat verder discussiëren beneden mijn gevoel voor eigenwaarde ligt.

    Één ding: Geloof je echt dat het IS gaat lukken een echte theocratische staat te vestigen? Geloof je heus dat de westerse wereld dat zal laten gebeuren? Ik niet daarom: het kalifaat is een doodgeboren kindje.

    Nog een tweede: De Franse revolutie heeft in als zijn bloedige wreedheid wel de weg geëffend voor de seculiere democratieën die wij nu in Europa hebben.

    En een derde: De Russische revolutie met de daaropvolgende bolsjewistische Sovjetunie was een (kortstondig) bloedig intermezzo in de geschiedenis. Gorbatsjof met zijn glasnost kwam te vroeg, Jeltsin was een corrupte zuiplap en Poetin een autocratische dictator. Het Russische volk is weer terug bij af. Daar waar ze in 1918 waren. Misschien lukt het ze een volgende keer een werkelijke democratie te vestigen. Ooit.

    Like

    1. Johan Nijhof

      Ook ik ben dankbaar voor de Franse revolutie, die over heel Europa horigen en lijfeigenen heeft bevrijd en waaraan wij uiteindelijk constituties en het concept mensenrechten te danken hebben. Ook voor de afschaffing van de slavernij was een burgeroorlog nodig, maar het is wel een verworvenheid.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s