Over het algemeen is er in veel dogmatisch gereformeerde gezinnen weinig aandacht voor het lichamelijke. Al jong word je geleerd dat het draait om de binnenkant, om je hart, en dat je lichaam slechts een tempel van de Heilige Geest is. De beoefening van de godsvrucht werd vaak belangrijker geacht dan de beoefening van het lichaam.
Daar komt bij dat binnen dogmatische kerken de gezinnen niet zelden worden bestuurd door ouders die de autoritaire opvoedingsstijl hanteren, al dan niet met gebruik van fysieke macht en geweld. Een paar mensen schreven mij dat ze als kind door hun ouders werden geslagen met de woorden: “Wie zijn zoon (of dochter) liefheeft, kastijdt hem.” Ook dat is beleving van lichamelijkheid.
Mijn ouders hebben mijn wil gebroken. Soms letterlijk kapot geslagen met hun angstige liefde. Ik moest en zou een volgeling worden en gehoorzamen aan God. Dan heb je geen eigen wil nodig. Nog altijd mis ik wilskracht om het leven aan te gaan. Ik voel mij geknakt en gebroken. Een weerloos mens, dat doodsbang is voor het leven en de wilskracht van anderen.
(Anoniem)
In de bijbel wordt positief gesproken over zwakheid. Zo openbaart God bijvoorbeeld zijn kracht door zwakheid (2 Corinthe 12:9) en heeft hij het zwakke uitverkoren opdat hij de sterken zou beschamen. (1 Corinthe 1: 27)
Je lichaam moest in dienst gesteld worden van God. Het was eigenlijk het middel waarmee je je kon voortbewegen naar bijvoorbeeld de kerk, of naar die zieke zuster om boodschappen voor te doen.
Verder moest je je lichaam ‘rein bewaren’. Reinheid en kuisheid waren zeer belangrijk. Zedig gekleed gaan, geen aanstoot geven, niet met jezelf te koop lopen.
Ik leerde mijn vrouwelijkheid te ontkennen en zelfs te haten. Ik mocht niet met barbies spelen, dat vond mijn moeder vies, omdat ze borsten hadden. Toen ik zelf borsten kreeg, voelde ik mij zeer vies en ging ik krom lopen om ze te verbergen. Mijn moeder zei me dat ze blij was dat ik niet zo trots rechtop liep zoals mijn vriendinnetje. Het was goed om je te schamen, dat was de boodschap die ik kreeg.
(Anoniem)
Doordat lichamelijkheid toch wel vaak een ondergeschoven kindje was in de gereformeerde opvoeding, was seksualiteit soms een groot taboe. Seksuele voorlichting werd vaak niet of schuchter en zeer minimaal gegeven, omfloerst met een zweem van ongemakkelijkheid en schaamte.
De deur moest op slot en mijn moeder zou mij een groot geheim vertellen dat ik mocht weten omdat ik inmiddels oud genoeg was. Alsof het om iets heiligs ging, zo zacht fluisterend vertelde ze over eitjes en zaadjes en hoe hier een baby van kon komen doordat God wonderen deed. Ik begreep het maar amper en voelde me zeer ongemakkelijk.
(Anoniem)
Vroeger werd mij geleerd dat geslachtsgemeenschap bedoeld was om nakomelingen voor Gods koninkrijk te verwekken. Dat het niet alleen met een doel, maar ook gewoon voor het plezier ingezet kon worden, werd mij nooit verteld. Later begreep ik dit pas. Neem nou de clitoris, wat is de functie daarvan, anders dan genot? En hoe handig dat je daar zelf zo goed bij kunt! Daar is misschien wel over nagedacht. Hoe dan ook, had ik het maar geweten…! Seksueel plezier en genot is een groot goed en het werd mij onthouden.
(Vrouw, 47 jaar)
Als je niet gewend bent om open te zijn over seksualiteit, kan dit leiden tot een geremdheid waar je serieus last van kunt hebben in je latere leven. Maar ook kan het juist aanleiding zijn voor (extreme) seksuele uitspattingen, omdat je gewoon nooit normaal hebt leren praten en nadenken over seks, laat staan dat je leerde experimenteren en genieten!
Iedere jongen is in treinen geïnteresseerd. Stel u voor dat we hem zouden zeggen dat interesse in treinen slecht is; stel dat we zijn ogen zouden bedekken wanneer hij in een trein of op een station was; stel dat we niet zouden toestaan dat het woord “trein” in zijn aanwezigheid zou worden uitgesproken, en een ondoordringbaar mysterie in stand zouden houden over de manier waarop hij van de ene naar de andere plaats wordt getransporteerd. Het resultaat zou niet zijn dat hij niet meer geïnteresseerd zou zijn in treinen; integendeel, hij zou meer dan ooit geïnteresseerd zijn, maar met een morbide schuldgevoel, omdat hem was voorgehouden dat die interesse onfatsoenlijk was. Iedere aktief intelligente jongen zou op deze manier in meer of mindere mate neurasthenisch kunnen worden. Dit is precies wat in het geval van seks wordt gedaan; maar aangezien seks veel interessanter is dan treinen, zijn de resultaten erger. Bijna iedere volwassene in een christelijke gemeenschap is min of meer mentaal verziekt als gevolg van een taboe op sexuele kennis in zijn of haar jeugd. En het gevoel van zonde dat op deze manier kunstmatig werd ingeplant is een van de oorzaken van wreedheid, verlegenheid en stupiditeit in het latere leven. Er bestaat geen enkele rationele reden voor het onwetend houden van een kind over iets dat het graag wil weten, of dit nu is over seks of over iets anders. En we zullen nooit een mentaal gezonde bevolking krijgen totdat dit feit geaccepteerd wordt in de vroege opvoeding, hetgeen onmogelijk is zolang de kerken het opvoedingsbeleid nog kunnen bepalen.
Bertrand Russell Bron
Aangezien de mens ook een seksueel wezen is, is seks heel normaal en natuurlijk. Het is mogelijk om beperkende gedachten rondom het thema seksualiteit te vervangen door helpende gedachten waar je blij (en seksueel vrij) van wordt.
Laten de dogma’s van het voorgeslacht niet het laatste woord hebben in jouw seksleven!
Lees hier meer:
[…] Lichamelijkheid en seksualiteit […]