Gristelijk gehandicapt

 

Nee, ik heb niks tegen christenen. Dat zou dom zijn, want ik was er ooit zelf één en ik respecteer mijn vroegere zelf teveel om nu op haar af te geven. Bovendien ken ik genoeg leuke en lieve mensen die christen zijn. Ik vind mezelf niet ineens ‘in rang gestegen’, nu ik geen christen meer ben en dus ‘eindelijk verstandig’, want wat een onzin zou dat zijn! In mijn beleving zijn we allemaal gelijk, hebben we allemaal onze eigen ideetjes over de werkelijkheid en zitten we er waarschijnlijk ook allemaal faliekant naast. De één misschien wat faliekanter dan de ander, maar wie het verst bij ‘de waarheid’ vandaan zit, zal je mij niet horen zeggen. Ik ben het in elk geval niet! 😉 Nee, even serieus, ik heb geen flauw idee en ik ben van mening dat niemand dat heeft, ook niet de mensen die vinden van wel. 😛 Dus wat mij betreft zitten we met z’n allen in hetzelfde schuitje.

 

Maar in dat schuitje zitten toch echt een aantal mensen, die ik op zijn zachtst gezegd ervaar als ‘sociaal onaangepast’. En laat ik er maar niet omheen draaien, want de titel verraadt natuurlijk allang waar ik heen wil: die mensen zijn christen. En ja, ik zal er ook meteen maar bij zeggen dat je natuurlijk óók sociaal onaangepaste mensen hebt die GEEN christen zijn (hallo 😛 ), en dat er ook ontzettend veel christenen zijn die WEL sociaal aangepast zijn. Dit gaat over dat relatief kleine aantal dat zeg maar net de boot gemist heeft. Of eigenlijk: waarvan ik wel eens zou willen dat ze de boot hadden gemist, want dan zaten we tenminste niet in datzelfde schuitje, wat ik wel eens ietwat onaangenaam vind. Overigens geef ik geen definitie van wat ‘sociaal aangepast’ precies is, ik ga alleen inzoomen op de dingetjes waarvan ik denk dat het DAT in elk geval NIET is.

 

Potsierlijk en tenenkrommend

Ach, en het heeft waarschijnlijk ook allemaal met persoonlijke voorkeuren te maken. Ik vind bijvoorbeeld mensen met een zelfreflecterend vermogen prettiger in de omgang dan mensen die elke vorm van zelfinzicht lijken te missen. Ik kan ontzettend lachen om iemand die met opzet een grappig bedoelde lompe opmerking maakt. Maar er zou niets te lachen zijn, wanneer dezelfde opmerking serieus bedoeld was. Dan zou ik denken: ‘Huh? Je maakt een grapje, hoop ik!?’ Om dan vervolgens met een gevoel van plaatsvervangende schaamte te constateren dat er dus geen grapje wordt gemaakt. Ken je dat gevoel? Wat wordt het dan ineens potsierlijk en tenenkrommend ongemakkelijk, wanneer deze persoon zelf het misplaatste niet inziet van de zojuist gemaakte opmerking!

Dat tenenkrommende en potsierlijke, zie ik bij sommige christenen ook.
Niet gehinderd door enige vorm van tact, zelfinzicht of bescheidenheid, vullen zij soms de gezamenlijke ruimte volledig met hun bekeringsdrang

“Als jij, die het mis hebt, God zou leren kennen zoals Hij ècht is, dan zou je het allemaal wel begrijpen, net zoals ik. Het zit namelijk zo: …..”

 

Nee, zij schamen zich ‘het evangelie’ niet en dringen erop aan, gelegen of ongelegen.

 

nee geen geloofsovertuigersIk heb zo’n sticker op mijn voordeur, waarop staat dat verkopers of geloofsovertuigers niet welkom zijn. (Dat werkt overigens heel goed!)
Een paar weken geleden werd er aangebeld en toen ik opendeed, zag ik meteen dat iemand de sticker gemist moest hebben. Met een net iets te stralende glimlach vertelde de vrouw me echter dat ze de sticker wel degelijk had opgemerkt, maar dat ze het ‘op haar hart’ had gekregen om toch aan te bellen. Ze geloofde dat God haar het gevoel had gegeven dat het beter was mijn sticker te negeren. Ik heb haar maar niet gezegd wat ik toen allemaal ‘op mijn hart kreeg’, en verborg haar opdringerige zekerheid voor mijn ogen, door de voordeur dicht te slaan.

 

Louter vreugd’

En dan weet denk ik gewoon dat deze dame er voor zichzelf een positieve draai aan geeft. Ze heeft toch maar mooi gehoorzaam kunnen ‘zaaien’ en even een signaaltje af kunnen geven dat God naar mij omziet. Wat een vreugde dat God háár wilde gebruiken in zijn wonderlijke plan met mijn leven!

 

gristelijk gehandicaptIk ken dat ook nog zo goed… dat alles, echt ALLES met een flinke scheut naïeve blijdschap doordrenkt was. En dat je dat ook echt, ECHT op die manier beleefde! De meest afschuwelijke dingen konden gristelijke gezichten opleveren die straalden van vreugd’. “Wat heerlijk dat we mogen weten dat jullie kindje nu in de hemel is!” Of: “We weten dat je door een moeilijke tijd heen gaat, maar wat is het toch fijn om te mogen weten dat we in alles gedragen zijn door onze hemelse Vader!”

 

Echt, prima dat mensen hun eigen strategieën hebben ontwikkeld om met moeilijke dingen om te gaan, maar het wordt zo potsierlijk wanneer ze deze strategieën ook aan anderen opdringen. Dat doet me denken aan een alcoholist, die zijn buurman met problemen wil helpen door hem 3 flessen jenever te brengen.

“Kijk eens! Gelukkig mogen wij weten dat er altijd iets is dat helpt!”

Nee, dat weet hij. Zo doet hij dat. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen! En wanneer dat inzicht mist, ervaar ik het label ‘gristelijk gehandicapt’ als passend.

 

Bubbel

Het inzicht dat hoe jij de wereld waarneemt, hoe jij hebt leren denken en hoe jij met emoties hebt leren omgaan, en dat dat slechts JOUW manieren en strategieën zijn en dat je daar natuurlijk alle recht op hebt, maar dat een ander net zo goed recht heeft op zijn of haar eigen gedachten en gevoelens en ook zelf mag kiezen hoe hij of zij daarmee dealt… dat inzicht missen sommige christenen dus. Die lijken in een soort ‘bubbel’ te leven. En dat is dan hoe ‘de wereld’ eruit ziet of zou moeten zien. Voor iedereen. Denken ze. Maar dat is alleen maar hoe zij het zien. En weet je hoe klein en hoe raar die ‘bubbel’ er van de buitenkant uitziet?

Ik begrijp niet hoe sommige mensen die in God geloven elke gelegenheid lijken aan te grijpen om over hun god te beginnen. Alsof ze niet begrijpen dat voor heel veel volwassenen het concept ‘god’ gelijk staat aan het concept ‘fantasiefiguur’.
Stel dat ik een groene kat als fantasievriendje heb en dat ik dan tegen jou zeg:

“De Groene Kat bestaat en Hij houdt van jou! Als Hij naar je kijkt, gaat Hij spinnen. Hij zorgt ervoor dat je nooit over muizen zult struikelen. Je zult ook niet door muizen worden verslonden. Allemaal dankzij de Groene Kat. Hij zorgt elke dag voor je. Alles wat jij doet, kan je doen doordat de Groene Kat jou kracht geeft. Al het goede dat je overkomt, gebeurt omdat de Groene Kat dat voor jou geregeld heeft. Geloof je me niet? Dan heb je de Groene Kat nog nooit leren kennen zoals Hij echt is.”

Zou je dan niet denken ‘donder toch op met die groene kat van je!’? Vind je niet dat ik mijn fantasievriendje wel erg veel ruimte geef, door aan hem ook macht toe te schrijven over jouw leven?

Mijn fantasievriendje hoort alleen van mij te zijn. Ik hoor hem niet op te dringen aan anderen. Vroeger werd het geaccepteerd wanneer ik tegen mijn moeder zei: “Nee mama, daar niet gaan zitten, daar zit …. (naam fantasievriendje)!” Met een glimlach ging ze dan ergens anders zitten.

 

Realiteitsbesef

gristelijk gehandicapt 2Maar m’n moeder ziet me aankomen als ik dat nu nog steeds zou doen! De enige momenten waarop ik met iemand anders over mijn ‘groene kat’ mag spreken, zijn de momenten waarop de ander daar duidelijk open voor staat, door er bijvoorbeeld naar te vragen.

En het is helemaal niet erg wanneer ik bij een groot, gezamenlijk verdriet een keer de opmerking maak dat ik steun ervaar doordat ik dit met mijn ‘groene kat’ kan bespreken. Maar wanneer ik ga zeggen dat ik het die ander ook gun om een ‘groene kat’ te hebben, dan ga ik al te ver. Want die ander hééft al manieren om met groot verdriet om te gaan.

Wie ben ik om te bepalen dat praten met mijn ‘groene kat’ een betere manier is? Ik kan mij beter met de ander verbinden door te vragen wat hij/zij doet om met dit verdriet om te gaan. Dat lijkt me veel meer ‘sociaal gepast’.

 

En even voor de duidelijkheid: ik wil hiermee niet beweren dat ‘God’ hetzelfde is als ‘fantasievriendje’. Ik wil alleen laten zien hoe het overkomt op (heel veel!) mensen voor wie ‘God’ alleen in de verbeelding bestaat. Een stukje realiteitsbesef dat sommige christenen lijken te missen.

Het zijn deze christenen die door hun eigen gekleurde ‘bril’ de wereld waarnemen zonder ook maar te beseffen dat wat zij zien alleen maar zichtbaar is door hun ‘bril’. Het zijn deze christenen die niet lijken te beseffen dat andere mensen andere ‘brillen’ dragen en daardoor de dingen totaal anders waarnemen. Het zijn deze christenen die ik ‘gristelijk gehandicapt’ noem.

 

Dank U, Heer, dat ik niet zo ben als zij!

Wanneer ik dit zo allemaal op een rijtje zet, bekruipt mij toch een onbehaaglijk gevoel. Ik zie mezelf ineens staan, terwijl ik met mijn beschuldigende vinger naar anderen wijs.
Ik krijg ineens het gevoel dat ik lompe opmerkingen zit te maken zonder dit te beseffen.

Zij missen vaardigheden, zij zijn sociaal onaangepast, zij zijn zelfs ‘gristelijk gehandicapt’!
Blijkbaar kan ik dat heel goed zien. Blijkbaar zijn de glazen in mijn bril een stuk helderder dan de glazen in de bril van de ‘gristelijk gehandicapten’.

Als ik teruglees hoe ik mij druk maak over christenen die vinden dat hun waarheid ook voor anderen zou gelden, vind ik mezelf eigenlijk net zo stellig, wanneer ik beweer dat NIEMAND een flauw idee kan hebben van de waarheid, ook niet de mensen die vinden dat ze dat wel hebben. Ik zie ineens hoe ik mijn waarheidsbeleving als het ware verhef boven de waarheidsbeleving van anderen…

Ik demonstreer met alles wat ik zojuist gezegd heb dus precies de houding waar ik zo’n hekel aan heb.

Het gaat me ten diepste dus niet om bepaalde mensen, het gaat me om een bepaalde houding. Het gaat me om de stelligheid en de opdringerigheid, eigenschappen die ik het liefst zou willen wegbranden! Niet alleen uit de mensen waarin ik dit zo duidelijk zie, maar ook uit mezelf. Want ook al zie ik deze eigenschappen bij mezelf veel minder scherp, ik weet dat ze er wel degelijk zijn.

Zullen we samen dat vuurtje stoken? Er liggen hier tenslotte genoeg balken en splinters!

fireplace-638822_960_720

 

 

 

About Inge Bosscha

Aandachtig, openhartig, (zelf)kritisch en verbindend. Trainer, coach en inspirator. Deskundige op het gebied van (het loslaten van) aangeleerde religieuze dogma's en belemmerende overtuigingen.

18 Responses

  1. @Inge. Je bereidheid tot zelfreflectie geeft je verhaal een gewaardeerde diepere laag!
    P.S. met die alcoholist en z’n 3 flessen jenever voor de buurman kon ik nog wel wat sympathie opbrengen.

  2. Je brengt een goed punt in. Maar “kerel met zo’n vod op zijn kop”??? Wel graag respectvol blijven spreken over onze medemensen die in een totaal andere cultuur zijn opgegroeid.

    1. Hans van der Waal

      Weer je wat niet respectvol is Inge -dat ik hier in Den Haag vrouwen tegenkom wiens gezicht ik geen eens kan zien. En ga me nou niet vertellen, dat al die jonge meisjes allemaal uit vrije wil een hoofddoek dragen. Dat wordt gewoon door Pa c.s. en de familie en groeps dwang opgelegd. Lees eens verhalen van Marokkaanse meisjes die zich aan die tucht -waar jij ook onder hebt geleden- hebben ontworsteld. Dat noem ik geen respect en dat gedrag is in strijd met het Internationaal Verdrag van de rechten van het Kind.”
      Wij durven het alleen niet keihard te benoemen en aan te pakken.

      1. Waarom de hoofddoeken gedragen worden, kan per vrouw een verschillende reden hebben. Er zijn genoeg vrouwen die hier zelf voor kiezen, in vrijheid. Ja en in hoeverre ben je vrij wanneer cultuur/religie voorschrijft? Maar dat geldt voor iedereen. Wij gaan ook met kleding aan naar de supermarkt. Dat willen we zelf. Daar kiezen we in vrijheid voor, zelfs al is het cultuurgebonden.

        Dat deze vrouwen hun gezicht niet tonen, staat haaks op wat jij als respectvol ervaart, maar ik vind dat je te ver gaat door hen dan als ‘niet respectvol’ te bestempelen.

        Respectvol spreken over andere culturen is een voorwaarde om mee te mogen praten op deze site.
        Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, maar geef niet af op wat je niet vertrouwd is.

        Ik ben een blije, vrije christen geweest. Was ik echt vrij? Ik dacht van wel. Ik hing andere dogma’s aan dan mij waren bijgebracht en voelde me nergens aan gebonden. Achteraf kijk ik hier anders op terug, maar het had zeker niet geholpen wanneer iemand mij toen had verteld dat ik niet ‘vrij’ was.

        Dingen keihard benoemen werkt alleen voor degene met dat standpunt. Alle andere mensen jaag je ermee weg of in het harnas. En dan ben je m.i. nog verder van huis.

  3. Hans van der Waal

    Beste Jos Johan heel juist wat jullie schrijven. Omdat ik me destijds heel erg heb ingezet voor het tegenhouden c.q. later het verwijderen van een harddrugsruimte aan een groot speelplein in de Schilderswijk hier in Den Haag ken ik de situatie daar zo’n beetje. Het waren destijds de vrouwen, die destijds metterdaad voor hun kinderen opkwamen. Had nooit gedacht, dat ik ooit een demonstratie zou zien van honderden vrouwen met een hoofddoekje, dus dat kan ook. En let wel als ik harde teksten hier schrijf, dan is dat nooit tegen het individu gericht. Ik behandel dat meisje aan de kassa met een hoofddoekje bij AH met het grootste respect en ook de jongens die daar werken. En ga ook rustig een moskee binnen en praat met de mensen. Merkwaardig mijn kop is door die kwestie destijds aardig bekend geraakt in Den Haag. Heb ook niets tegen hun geloof op zich, maar ik kijk daar anders tegen aan-ik heb mijn eigen God en die God is van iedereen- maar ik wantrouw ten diepste alle isme’s. Ze streven allemaal naar werelddominantie ik beschouw mezelf als “Theosoof” en dat zet ik tussen aanhalingstekens, maar ook daar hebben ze de neiging om mevr. Blavatsky op een verheven troontje neer te zetten en er ook een soort van profeet van te maken. Weet je wat het euvel is met al die isme’s ze nemen zichzelf veel te serieus en daarom hebben ze geen humor over hun geloof en is al het gevoel van relativering zoek. Ik zat een aantal jaren geleden in de wachtkamer hier in MCH en daar zat een moslim familie en die man zat zich vreselijk op te winden over iets wat de Paus gezegd zou hebben ik weet geen eens wat -want alles wat uit het Vaticaan komt gaat bij mij het ene oor in en het andere uit- en hij bleef maar aan de gang en wond zich zo op het werd van kwaad tot erger. Ik zeg tegen hem, wat zit jij nou op te winden over die Paus, in heel Europa neemt geen enkele katholiek, die man nog serieus en jij ben geen eens van die richting en je zit jezelf er over op te naaien, je bent niet goed wijs. Gelukkig dat kwartje viel zo had die het nog nooit bekeken. Dus laten we er maar weer een beetje humor in gooien en kijken wat met gabber Youp er over zegt

  4. Hans van der Waal

    Opa Jos Opa Hans sluit zich bij die laatste woorden aan al gaf ik als oppas Opa mijn oudste kleindochter een liefkozend kopstootje waarop ik steevast een enorme beuk van haar terug kreeg. Laten we blij zijn met idealistische meisjes wij cynische oude kerels zullen de wereld echt niet verbeteren. It is time to say goodbye.
    Om die reden stem ik altijd op dat meisje van Thieme van de Partij voor de Dieren onder het motto “je kan beter stemmen voor een rund dan op een rund. “Maar voorzichtige waarschuwingen van oude mannen aan die jonge dames is op zijn plaats. Zij geloven nog in het bestaan van Prinsen op Witte Paarden en wij weten helaas, dat het meestal zwarte ruiters zijn.

  5. Hans, ik heb al eerder uitgelegd waarom mijn nicknaam verschijnt. In andere blogs wisselt dat. Heb ooit een Nickname moeten opgeven bij WordPress omdat ik zelf ook een blog wilde gaan starten. Mijn eigen naam Cor Steenvoorden hoeft niet verborgen te blijven, ik heb niets te verbergen.

  6. Edward

    Ondanks mijn lange betoog, of misschien juist omdat het zo’n lang betoog was, is mijn boodschap dus niet overgekomen.
    Nog eens:
    Ondanks je afkomst van ‘arbeidersjongen’ ben je altijd lid geweest van de groep “Wij Amsterdammers” en “Wij Nederlanders”. Op straat val je niet op tussen de ‘hockeyjongens. Alsiemand als Willem Holleder moorden pleegt word jij er niet op aangekeken omdat je ook blank en Amsterdammer bent. Niemand besteedt er aandacht aan in wat voor auto je rijdt. Je naam en je geboorteplaats in je cv doen niemand de wenkbrauwen fronsen als je solliciteert. Bij grenscontroles (Schiphol bijvoorbeeld) word jij niet uit de rij gepikt voor een extra controle. Jou wordt op straat niet toegefluisterd: “Rot op naar je eigen land smerige aap”. Jij bent lid van de Wij-groep, dus “Één van ons”

    Mijn achternaam luidde oorspronkelijk Apkarian. Omdat hij hierdoor in de islamitische wereld waar hij leefde ogenblikkelijk als Armeniër en ‘dus’ christen herkend werd. De naam was gevaarlijk voor hem, daarom kortte mijn overgrootvader hem in tot Apcar, de naam die ik nu nog steeds draag.
    In het multi-etnische, multiculturele en multireligieuze Indië waar mijn grootouders en mijn ouders later leefden waren er geen problemen.
    In het Nederland waar wij na de koloniale oorlog terechtkwamen waren wij ‘zwart’, dus anders. Geen lid van de groep “Wij Nederlanders” Wij werden met argwaan en vooroordeel bejegend. Wij waren (en zijn lid van de zij-groep. “Zij allochtonen”.

    Dankzij de bloeddorstige stommiteiten van lieden als Osama Bin Laden, Aboe Bakr al Baghdadi en hier in Nederland Mohammed Bouyeri en vele anderen is de islam de paria onder de religies geworden en wordt iedereen met ‘een Noord Afrikaans uiterlijk” (ikzelf word vaak voor een Turk aangezien) en een naam als Mohammed of Jasmine voor moslim en ‘dus’ potentieel terrorist en minstens vrouwenonderdrukkende testosteronbom aangezien.
    Alles wat ik in mijn eerste alinea genoteerd heb waar jij géén last van hebt, ervaren allochtonen dagelijks.

    Je kunt honderd of duizend namen van allochtonen noemen die succesvol waren (Je hebt Willem Nijholt, Wieteke van Dordt en Adriaan van Dis nog vergeten. En Abdelkader Benali en Ahmed Aboutaleb en vele anderen), maar dat verandert niets aan de situatie: “zwarten”, allochtonen zijn herkenbaar anders. Zij passen niet in de wij-groep en worden daarom bij ieder incident generaliserend als “zij-groep” erop aangekeken.

    Sterke, talentvolle karakters zijn in staat tegen deze druk in een succes van hun leven te maken. Petje af.
    Minder stabiele, minder talentvolle, minder intelligente mensen lukt dat niet. Het is heel begrijpelijk dat zij vluchten. In drugs, in religie, in de tradities van hun ouders. Zij keren zich van de samenleving af. Zij worden crimineel. Zij radicaliseren. Ik keur het niet goed. Ik begrijp het wel.
    Dat geldt ook voor de jonge Molukkers die dt trein kaapten en de school gijzelden.
    Ik had er niets mee te maken, ben geen Molukker, keurde en keur het af, maar werd er wèl op aangekeken. Ik was even lid van die “zij-groep’ Niet omdat ik dat werkelijk was of wilde zijn, maar omdat mijn blanke omgeving mij daarin plaatste.

    De Blue Diamonds, Willem Nijholt, Adriaan van Dis, Anneke Grönloh: Talentvolle mensen. Hun succes is hen van harte gegund, maar zij hebben geen ‘deuren geopend’ voor de zij-groep die “Indische Nederlanders heet “. Is ook niet nodig. Bijna iedereen, waaronder ook ik, heeft uiteindelijk zijn plaats in de samenleving veroverd, al blijven we meestal in de buitenste regionen van de groep en moeten we oppassen er niet buiten te vallen.

    1. Johan Nijhof

      Dat is toch glashelder Inge,
      Herlees maar wat je zelf onder Groepsloyaliteit schreef: “Daarmee doen we een sterk beroep op onze verzorgers om ons, weerloze en volledig afhankelijke wezentjes, toch vooral alles te geven wat we nodig hebben om in leven te blijven”. 🙂

  7. Johan Nijhof

    Helaas stemt me dat interview niet milder, nee. Ik zie een man die met alle winden meedraait, en uit wie je een echt standpunt slechts met de grootste moeite wringt. Gelukkig heeft de rechtbank inmiddels (en dat is drie man sterk) zijn schuld wel vastgesteld. In één ding heeft hij volledig gelijk. Je hoeft bar weinig te weten van het geloof om imam te zijn. Een baard is al bijna voldoende.

  8. Hans van der Waal

    Als je denkt dat ik terug wil naar de vijftiger of zestiger jaren, dan heb je het totaal mis. Mijn vrouw en ik komen beide uit gezinnen, die totaal niets met die bekrompen Hollandse school te maken wilde hebben. We zaten in onze jeugd bij Max Woiski in de kroeg en in jazz kroegen bij de Zeedijk tot diep in de vroege uurtjes van de ochtend.

    https://www.youtube.com/watch?v=iTWxK0xlNGg

    Ik woonde en leefde in Amsterdam(Groot Mokum) en niet in Staphorst, waar heb je het over.

    Net zoals je het totaal mis hebt over dat ze gediscrimineerd worden. Er is nergens zoveel geld hier in Den Haag als naar de Schilderswijk gegaan. Alle verenigingen etc. draaien op subsidie. Jongeren hier krijgen alle kansen ik ken veel jongens van andere herkomst, die het in de ICT wereld hebben gemaakt. Het vervelende is dat op lager en middelbaar niveau veel banen door automatisering en robotisering verdwijnen. Dus ook Nederlandse jongeren hebben het zeer moeilijk op de arbeidsmarkt.

    En alles loopt hier in het centrum van Den Haag door elkaar heen en niemand kijkt scheef naar iemand, waar heb je het over. En wat ISIS betreft heb je het ook totaal mis, door de chaos die mede door het Westen de ingreep van Bush in Irak en door Hollande door zijn bombardementen in Libie -olus de omhelzing van de Arabische lente door het maffe zooitje van de pers en de linkse kerk hier met de verheerlijking van die zogenaamde, ligt de macht daar voor het grijpen. Revoluties brengen alleen maar ellende, dood en vernieling, kijk naar de Franse Revolutie en de Russische. Is de gewone man daar beter van geworden, hij valt van de ene dictatuur in de andere.

  9. Hans van der Waal

    “De Franse revolutie heeft in als zijn bloedige wreedheid wel de weg geëffend voor de seculiere democratieën die wij nu in Europa hebben.
    ” Nou daar denk ik dus totaal anders over want ze kwamen van een koning uiteindelijk terecht bij een keizer, die nog gekker was dan alle koningen daarvoor”
    Toen viel de keizer en kwam de koning weer terug.

    En die revolutie was van een wreedheid en onmenselijkheid, die door auteurs wordt beschreven als “de straten van Parijs zagen rood van het bloed.”

    Lekker intermezzo daar in Rusland wat vanaf 1918 tot aan Gorbatsjof heeft geduurd. Je zal maar het slachtoffer zijn en naar zo’n Goelag archipel zijn gestuurd.

    Ja ik denk dat kalifaat een serieuze mogelijkheid is. We werken nu samen met “meneer” Erdogan en geven hem ook nog 3 miljard of 6 miljard -is me nog niet duidelijk cadeau- terwijl die zelfde meneer Erdogan de grootste afnemer is van de olie van Isis. Op de Russische TV kon je de colonnes zien staan. En de Russen hebben daar met bombardementen een einde aan gemaakt. Je gelooft toch niet dat de Amerikanen dat ook niet wisten. Wat voor vreemde spelletjes worden er gespeeld? En “meneer” Erdogan zal zichzelf best als kalief van zo’n grote islamitische staat zien zitten.

    En kennelijk heb je geen enkel weerwoord op die onbezonnen acties vanuit het Westen toen ze die zogenaamde Arabische lente gingen steunen. Waar heeft het uiteindelijk toe geleid een bak ellende. En wees maar blij dat in Egypte de militairen weer de macht hebben gegrepen, want anders was de ellende helemaal niet te overzien geweest. Begrijp me goed ik ben geen voorstander van militaire dictaturen, maar dat is altijd nog beter dat chaos en roversbenden,

  10. Maria

    @ Inge. Wat een zelf-inzicht van wat toch oermenselijkheid is. Dat is wat ik zo bewonder in jou. Dat is wat ik elke keer weer zie en leer, als ik je stukjes lees.

Jouw reactie kan anderen tot steun zijn.