Gristelijk gehandicapt

 

Nee, ik heb niks tegen christenen. Dat zou dom zijn, want ik was er ooit zelf één en ik respecteer mijn vroegere zelf teveel om nu op haar af te geven. Bovendien ken ik genoeg leuke en lieve mensen die christen zijn. Ik vind mezelf niet ineens ‘in rang gestegen’, nu ik geen christen meer ben en dus ‘eindelijk verstandig’, want wat een onzin zou dat zijn! In mijn beleving zijn we allemaal gelijk, hebben we allemaal onze eigen ideetjes over de werkelijkheid en zitten we er waarschijnlijk ook allemaal faliekant naast. De één misschien wat faliekanter dan de ander, maar wie het verst bij ‘de waarheid’ vandaan zit, zal je mij niet horen zeggen. Ik ben het in elk geval niet! 😉 Nee, even serieus, ik heb geen flauw idee en ik ben van mening dat niemand dat heeft, ook niet de mensen die vinden van wel. 😛 Dus wat mij betreft zitten we met z’n allen in hetzelfde schuitje.

 

Maar in dat schuitje zitten toch echt een aantal mensen, die ik op zijn zachtst gezegd ervaar als ‘sociaal onaangepast’. En laat ik er maar niet omheen draaien, want de titel verraadt natuurlijk allang waar ik heen wil: die mensen zijn christen. En ja, ik zal er ook meteen maar bij zeggen dat je natuurlijk óók sociaal onaangepaste mensen hebt die GEEN christen zijn (hallo 😛 ), en dat er ook ontzettend veel christenen zijn die WEL sociaal aangepast zijn. Dit gaat over dat relatief kleine aantal dat zeg maar net de boot gemist heeft. Of eigenlijk: waarvan ik wel eens zou willen dat ze de boot hadden gemist, want dan zaten we tenminste niet in datzelfde schuitje, wat ik wel eens ietwat onaangenaam vind. Overigens geef ik geen definitie van wat ‘sociaal aangepast’ precies is, ik ga alleen inzoomen op de dingetjes waarvan ik denk dat het DAT in elk geval NIET is.

 

Potsierlijk en tenenkrommend

Ach, en het heeft waarschijnlijk ook allemaal met persoonlijke voorkeuren te maken. Ik vind bijvoorbeeld mensen met een zelfreflecterend vermogen prettiger in de omgang dan mensen die elke vorm van zelfinzicht lijken te missen. Ik kan ontzettend lachen om iemand die met opzet een grappig bedoelde lompe opmerking maakt. Maar er zou niets te lachen zijn, wanneer dezelfde opmerking serieus bedoeld was. Dan zou ik denken: ‘Huh? Je maakt een grapje, hoop ik!?’ Om dan vervolgens met een gevoel van plaatsvervangende schaamte te constateren dat er dus geen grapje wordt gemaakt. Ken je dat gevoel? Wat wordt het dan ineens potsierlijk en tenenkrommend ongemakkelijk, wanneer deze persoon zelf het misplaatste niet inziet van de zojuist gemaakte opmerking!

Dat tenenkrommende en potsierlijke, zie ik bij sommige christenen ook.
Niet gehinderd door enige vorm van tact, zelfinzicht of bescheidenheid, vullen zij soms de gezamenlijke ruimte volledig met hun bekeringsdrang

“Als jij, die het mis hebt, God zou leren kennen zoals Hij ècht is, dan zou je het allemaal wel begrijpen, net zoals ik. Het zit namelijk zo: …..”

 

Nee, zij schamen zich ‘het evangelie’ niet en dringen erop aan, gelegen of ongelegen.

 

nee geen geloofsovertuigersIk heb zo’n sticker op mijn voordeur, waarop staat dat verkopers of geloofsovertuigers niet welkom zijn. (Dat werkt overigens heel goed!)
Een paar weken geleden werd er aangebeld en toen ik opendeed, zag ik meteen dat iemand de sticker gemist moest hebben. Met een net iets te stralende glimlach vertelde de vrouw me echter dat ze de sticker wel degelijk had opgemerkt, maar dat ze het ‘op haar hart’ had gekregen om toch aan te bellen. Ze geloofde dat God haar het gevoel had gegeven dat het beter was mijn sticker te negeren. Ik heb haar maar niet gezegd wat ik toen allemaal ‘op mijn hart kreeg’, en verborg haar opdringerige zekerheid voor mijn ogen, door de voordeur dicht te slaan.

 

Louter vreugd’

En dan weet denk ik gewoon dat deze dame er voor zichzelf een positieve draai aan geeft. Ze heeft toch maar mooi gehoorzaam kunnen ‘zaaien’ en even een signaaltje af kunnen geven dat God naar mij omziet. Wat een vreugde dat God háár wilde gebruiken in zijn wonderlijke plan met mijn leven!

 

gristelijk gehandicaptIk ken dat ook nog zo goed… dat alles, echt ALLES met een flinke scheut naïeve blijdschap doordrenkt was. En dat je dat ook echt, ECHT op die manier beleefde! De meest afschuwelijke dingen konden gristelijke gezichten opleveren die straalden van vreugd’. “Wat heerlijk dat we mogen weten dat jullie kindje nu in de hemel is!” Of: “We weten dat je door een moeilijke tijd heen gaat, maar wat is het toch fijn om te mogen weten dat we in alles gedragen zijn door onze hemelse Vader!”

 

Echt, prima dat mensen hun eigen strategieën hebben ontwikkeld om met moeilijke dingen om te gaan, maar het wordt zo potsierlijk wanneer ze deze strategieën ook aan anderen opdringen. Dat doet me denken aan een alcoholist, die zijn buurman met problemen wil helpen door hem 3 flessen jenever te brengen.

“Kijk eens! Gelukkig mogen wij weten dat er altijd iets is dat helpt!”

Nee, dat weet hij. Zo doet hij dat. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen! En wanneer dat inzicht mist, ervaar ik het label ‘gristelijk gehandicapt’ als passend.

 

Bubbel

Het inzicht dat hoe jij de wereld waarneemt, hoe jij hebt leren denken en hoe jij met emoties hebt leren omgaan, en dat dat slechts JOUW manieren en strategieën zijn en dat je daar natuurlijk alle recht op hebt, maar dat een ander net zo goed recht heeft op zijn of haar eigen gedachten en gevoelens en ook zelf mag kiezen hoe hij of zij daarmee dealt… dat inzicht missen sommige christenen dus. Die lijken in een soort ‘bubbel’ te leven. En dat is dan hoe ‘de wereld’ eruit ziet of zou moeten zien. Voor iedereen. Denken ze. Maar dat is alleen maar hoe zij het zien. En weet je hoe klein en hoe raar die ‘bubbel’ er van de buitenkant uitziet?

Ik begrijp niet hoe sommige mensen die in God geloven elke gelegenheid lijken aan te grijpen om over hun god te beginnen. Alsof ze niet begrijpen dat voor heel veel volwassenen het concept ‘god’ gelijk staat aan het concept ‘fantasiefiguur’.
Stel dat ik een groene kat als fantasievriendje heb en dat ik dan tegen jou zeg:

“De Groene Kat bestaat en Hij houdt van jou! Als Hij naar je kijkt, gaat Hij spinnen. Hij zorgt ervoor dat je nooit over muizen zult struikelen. Je zult ook niet door muizen worden verslonden. Allemaal dankzij de Groene Kat. Hij zorgt elke dag voor je. Alles wat jij doet, kan je doen doordat de Groene Kat jou kracht geeft. Al het goede dat je overkomt, gebeurt omdat de Groene Kat dat voor jou geregeld heeft. Geloof je me niet? Dan heb je de Groene Kat nog nooit leren kennen zoals Hij echt is.”

Zou je dan niet denken ‘donder toch op met die groene kat van je!’? Vind je niet dat ik mijn fantasievriendje wel erg veel ruimte geef, door aan hem ook macht toe te schrijven over jouw leven?

Mijn fantasievriendje hoort alleen van mij te zijn. Ik hoor hem niet op te dringen aan anderen. Vroeger werd het geaccepteerd wanneer ik tegen mijn moeder zei: “Nee mama, daar niet gaan zitten, daar zit …. (naam fantasievriendje)!” Met een glimlach ging ze dan ergens anders zitten.

 

Realiteitsbesef

gristelijk gehandicapt 2Maar m’n moeder ziet me aankomen als ik dat nu nog steeds zou doen! De enige momenten waarop ik met iemand anders over mijn ‘groene kat’ mag spreken, zijn de momenten waarop de ander daar duidelijk open voor staat, door er bijvoorbeeld naar te vragen.

En het is helemaal niet erg wanneer ik bij een groot, gezamenlijk verdriet een keer de opmerking maak dat ik steun ervaar doordat ik dit met mijn ‘groene kat’ kan bespreken. Maar wanneer ik ga zeggen dat ik het die ander ook gun om een ‘groene kat’ te hebben, dan ga ik al te ver. Want die ander hééft al manieren om met groot verdriet om te gaan.

Wie ben ik om te bepalen dat praten met mijn ‘groene kat’ een betere manier is? Ik kan mij beter met de ander verbinden door te vragen wat hij/zij doet om met dit verdriet om te gaan. Dat lijkt me veel meer ‘sociaal gepast’.

 

En even voor de duidelijkheid: ik wil hiermee niet beweren dat ‘God’ hetzelfde is als ‘fantasievriendje’. Ik wil alleen laten zien hoe het overkomt op (heel veel!) mensen voor wie ‘God’ alleen in de verbeelding bestaat. Een stukje realiteitsbesef dat sommige christenen lijken te missen.

Het zijn deze christenen die door hun eigen gekleurde ‘bril’ de wereld waarnemen zonder ook maar te beseffen dat wat zij zien alleen maar zichtbaar is door hun ‘bril’. Het zijn deze christenen die niet lijken te beseffen dat andere mensen andere ‘brillen’ dragen en daardoor de dingen totaal anders waarnemen. Het zijn deze christenen die ik ‘gristelijk gehandicapt’ noem.

 

Dank U, Heer, dat ik niet zo ben als zij!

Wanneer ik dit zo allemaal op een rijtje zet, bekruipt mij toch een onbehaaglijk gevoel. Ik zie mezelf ineens staan, terwijl ik met mijn beschuldigende vinger naar anderen wijs.
Ik krijg ineens het gevoel dat ik lompe opmerkingen zit te maken zonder dit te beseffen.

Zij missen vaardigheden, zij zijn sociaal onaangepast, zij zijn zelfs ‘gristelijk gehandicapt’!
Blijkbaar kan ik dat heel goed zien. Blijkbaar zijn de glazen in mijn bril een stuk helderder dan de glazen in de bril van de ‘gristelijk gehandicapten’.

Als ik teruglees hoe ik mij druk maak over christenen die vinden dat hun waarheid ook voor anderen zou gelden, vind ik mezelf eigenlijk net zo stellig, wanneer ik beweer dat NIEMAND een flauw idee kan hebben van de waarheid, ook niet de mensen die vinden dat ze dat wel hebben. Ik zie ineens hoe ik mijn waarheidsbeleving als het ware verhef boven de waarheidsbeleving van anderen…

Ik demonstreer met alles wat ik zojuist gezegd heb dus precies de houding waar ik zo’n hekel aan heb.

Het gaat me ten diepste dus niet om bepaalde mensen, het gaat me om een bepaalde houding. Het gaat me om de stelligheid en de opdringerigheid, eigenschappen die ik het liefst zou willen wegbranden! Niet alleen uit de mensen waarin ik dit zo duidelijk zie, maar ook uit mezelf. Want ook al zie ik deze eigenschappen bij mezelf veel minder scherp, ik weet dat ze er wel degelijk zijn.

Zullen we samen dat vuurtje stoken? Er liggen hier tenslotte genoeg balken en splinters!

fireplace-638822_960_720

 

 

 

About Inge Bosscha

Aandachtig, openhartig, (zelf)kritisch en verbindend. Trainer, coach en inspirator. Deskundige op het gebied van (het loslaten van) aangeleerde religieuze dogma's en belemmerende overtuigingen.

39 Responses

  1. @Inge. Je bereidheid tot zelfreflectie geeft je verhaal een gewaardeerde diepere laag!
    P.S. met die alcoholist en z’n 3 flessen jenever voor de buurman kon ik nog wel wat sympathie opbrengen.

    1. Dank je wel, Wietze! 🙂

      Eigenlijk hoopte ik dat ook… dat er sympathie gevoeld zou worden voor deze alcoholist… De goede bedoelingen vind ik ontroerend…

  2. Geweldige verhalen, Johan, dank je wel voor je reactie! 🙂
    Je penis-citaat van Maggie Smith kan ik ook erg waarderen. Ik heb begrepen dat sommige mensen die door de opvoeders zwaar geïndoctrineerd zijn, zich een ‘incestslachtoffer’ voelen. Op geestelijk gebied dan uiteraard, maar mede daarom vind ik jouw citaat bijzonder treffend. En een zeer goede aanvulling op wat ik probeerde duidelijk te maken. Dank je wel! 🙂

  3. Ja, mijn ‘waarheid’ draagt voor mezelf meer waarde in zich. Het geeft me richting en doel. En ik ga er vanuit/hoop dat dit ook voor mensen met een andere ‘waarheid’ geldt. Ik ervaar het leven als een stuk draaglijker wanneer mensen elkaar met hun waarheden in hun waarde laten, precies zoals jij ook zegt dus! Dank je wel voor je reactie! 🙂

  4. Mooi Hans, deze aanvulling over de liefde! En heel herkenbaar ook. Ondanks dat bv mijn ouders en ik niet hetzelfde uitzicht hebben door onze verschillende brillen en ondanks dat we dit allemaal erg jammer vinden, is er wel de liefde voor elkaar. 🙂

    Dank je wel voor je reactie! 🙂

  5. Ik vind het ook zorgwekkend dat we eigenlijk qua culturele ontwikkeling nu steeds meer geconfronteerd worden met mensen die leven zoals wij ook ooit geleefd hebben: met een extern gezag. In Nederland raken we nu eindelijk een beetje af van de christelijke normen en waarden en dan kan ik me voorstellen dat het spannend is wanneer we steeds meer mensen in ons land krijgen die gewend zijn om gemeenschappelijke normen en waarden te hebben die opgelegd zijn door een extern gezag, dat vrijwel alleen maar mannelijk is.
    Ik weet één ding: het vraagt een lange adem en dwang werkt averechts. Ook deze mensen komen ergens vandaan en zijn ergens naar onderweg. Ook zij gaan vooruit.

  6. Wat bedoel je precies met ‘op deze wijze’? Ik begrijp je reactie niet goed..
    Ik ben het wel met je eens dat filosoferen leuk is om te doen. 😉

  7. Hans van der Waal

    Een heel terechte vraag ik trek heel duidelijk de lijn waar de rechten van vrouwen en kinderen niet minstens gelijk zijn aan die van mannen. Dat is bij de SGP niet zo en ook niet bij Moslims -heb nog geen kerel met zo’n vod op zijn kop zien lopen- en bij orthodoxe joden. Ga is kijken in Antwerpen in de buurt waar de joden wonen. En voor de goede orde ik heb niets tegen moslims, joden of anderszins maar zij respecteren naar mijn mening niet onze wetten, waarbij vrouwen en mannen gelijk rechten hebben, Om over de rechten van het kind zoals dat internationaal recht is vastgelegd maar niet te spreken.

    Artikel 14 van het Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kind wordt naar mijn mening niet gerespecteerd, want dit houdt in dat een kind al op heel jonge leeftijd zijn eigen mening mag vormen en die dient dan ook gerespecteerd te worden. Nou lees de verhalen op deze site maar en het is heel goed dat die naar buiten komen -nogmaals mijn complimenten daarvoor- en als ik niet zo’n vooruitstrevende vader had gehad – een gouwe vent- dan had mijn moeder me met de mattenklopper teruggeslagen naar die zondagsschool toen ik op mijn zesde na twee of drie keer geweest te zijn- dat ik al die onzin niet meer wilde horen-

    Artikel 14 Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
    Het kind heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst en de vrijheid deze te
    uiten. De overheid respecteert de rechten en plichten van ouders en voogden om het kind te (bege)leiden bij de uitoefening van dit recht op een manier die past bij zijn of haar leeftijd en ontwikkeling.

    En (beg)leiden is wat anders dan dwang ik welke vorm dan ook.

    1. Je brengt een goed punt in. Maar “kerel met zo’n vod op zijn kop”??? Wel graag respectvol blijven spreken over onze medemensen die in een totaal andere cultuur zijn opgegroeid.

      1. Hans van der Waal

        Weer je wat niet respectvol is Inge -dat ik hier in Den Haag vrouwen tegenkom wiens gezicht ik geen eens kan zien. En ga me nou niet vertellen, dat al die jonge meisjes allemaal uit vrije wil een hoofddoek dragen. Dat wordt gewoon door Pa c.s. en de familie en groeps dwang opgelegd. Lees eens verhalen van Marokkaanse meisjes die zich aan die tucht -waar jij ook onder hebt geleden- hebben ontworsteld. Dat noem ik geen respect en dat gedrag is in strijd met het Internationaal Verdrag van de rechten van het Kind.”
        Wij durven het alleen niet keihard te benoemen en aan te pakken.

        1. Waarom de hoofddoeken gedragen worden, kan per vrouw een verschillende reden hebben. Er zijn genoeg vrouwen die hier zelf voor kiezen, in vrijheid. Ja en in hoeverre ben je vrij wanneer cultuur/religie voorschrijft? Maar dat geldt voor iedereen. Wij gaan ook met kleding aan naar de supermarkt. Dat willen we zelf. Daar kiezen we in vrijheid voor, zelfs al is het cultuurgebonden.

          Dat deze vrouwen hun gezicht niet tonen, staat haaks op wat jij als respectvol ervaart, maar ik vind dat je te ver gaat door hen dan als ‘niet respectvol’ te bestempelen.

          Respectvol spreken over andere culturen is een voorwaarde om mee te mogen praten op deze site.
          Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, maar geef niet af op wat je niet vertrouwd is.

          Ik ben een blije, vrije christen geweest. Was ik echt vrij? Ik dacht van wel. Ik hing andere dogma’s aan dan mij waren bijgebracht en voelde me nergens aan gebonden. Achteraf kijk ik hier anders op terug, maar het had zeker niet geholpen wanneer iemand mij toen had verteld dat ik niet ‘vrij’ was.

          Dingen keihard benoemen werkt alleen voor degene met dat standpunt. Alle andere mensen jaag je ermee weg of in het harnas. En dan ben je m.i. nog verder van huis.

  8. Hans van der Waal

    Je hebt volkomen gelijk, maar je bent veel en veel te idealistisch. Hier geldt de wet van de aantallen, zodra ze een meerderheid vormen zullen ze zonder enige schroom hun in mijn ogen idioterie aan ons willen opleggen. Kijk wat er in landen zoals Indonesië is gebeurd of kijk naar de splitsing van het voormalige India onder Brits bestuur in het huidige India of Pakistan. En natuurlijk kan je het niet afdwingen, maar je moet wel zorgen, dat ze ver van de meerderheid blijven. En in de grote steden vormen ze al de meerderheid. Dus het is keihard, maar ik het als oude man geleerd, dat je soms keihard moet kunnen zijn. Genoeg is genoeg wij zijn geen burgeroorlog begonnen. Het regiem van Assad was natuurlijk verwerpelijk, maar ik herinner me heel goed een reportage tijdens die zogenaamde Arabische lente -ook zo’n domme westerse illusie, waar die hele zogenaamde linkse kerk – achteraan liep en de reporter aan een paar kooplui vroeg “hoe ze over het regiem dachten” nou prima ze konden goed hun handel drijven en ze hadden het goedje moest je alleen niet met de politiek bemoeien.

    Precies het zelfde in Libië van Kadhaffi gratis onderwijs t.m de universiteit toe, gratis gezondheidszorg, nou ja alleen geen stemrecht. Nou maakt dat zoveel uit met ons of heb jij het idee, dat je enige invloed heb door te stemmen. Voor de verkiezingen beloven ze je het zoet en na de verkiezingen krijg je het zuur. Mijn vader nam me als jongetje van een jaar of vijf zes mee naar Keulen -totaal verwoest, alleen de dom stond er nog- en zei “dat gebeurt er met je als je een oorlog begint.” Hij was sociaal democraat in hart en nieren en heel erg voor verandering en verbetering van het lot van de gewone man en daar heeft hij metterdaad meer dan zijn steentje toe bijgedragen, maar niet met de wapenen der barbaren. Als je daarmee begint dan is het einde zoek.

    Wat hebben ze nu in Libië -de barbarij van Isis en andere roversbenden- is dat wat Hollande wilde toen hij bevel gaf om Libië te bombarderen.

    En wat heeft Blair c.s. in Irak gebracht niets dan nog veel meer bittere ellende, veel meer dan onder het oude regiem.

    Iedere revolutie vreet zijn eigen kinderen op.

    En wij zijn die oorlog niet begonnen, alleen naïeve idealisten hier in het westen hebben dat vuurtje van die zogenaamde Arabische lente opgestookt, zonder na te denken, want hadden ze echt iets van hun geschiedenis lessen begrepen, dan hadden ze kunnen weten, dat iedere revolutie niets anders dan geweld en ellende oplevert.

    En het zijn die zelfde idealistische mensen die vanuit een goed hart roepen -Wir schaffen das- en de gevaren op lange termijn voor hun kinderen en kleinkinderen totaal niet zien.

    Voor dat deze mensen zover zijn-als ze er al komen- dan kost dat een aantal generaties, want dit soort veranderingen gaan heel heel langzaam. En de enige hoop die ik op verandering heb is dat de vrouwen dit zullen afdwingen, En het is voor mij een raadsel dat linkse mensen bijvoorbeeld in de PvdA die altijd voor de gelijke rechten van vrouwen zijn opgekomen- deze gevaren niet willen zien.

    En dat is heel heel naïef en heel heel dom!

  9. Opa Jos

    Lief medemens,

    tot mijn spijt moet ik de vragen aan het eind van jouw antwoord op Edwards bijdrage negatief beantwoorden.
    Het komt wat onwetend op mij over, is op het naïeve af en lijkt mij niet tot nauwelijks haalbaar.

    Mijn reactie,- “Voor wat de laatste drie alinea’s betreft, mij zul je niet horen…….”,- op zijn stuk was om aan te geven, dat ik die discussie niet weer aan geslingerd wilde zien, ook al kwam hij nu schoorvoetend een stapje mijn kant op.
    Op 16 februari jongstleden had ik die discussie met hem op “Positief Atheïsme” namelijk al zo elegant mogelijk afgebroken.

    Welnu, waar jij spreekt over extremistische moslims lees ik devote moslims.
    Er bestaat geen extreme islam en ook geen gematigde islam. Er bestaat simpelweg alleen maar islam en die is slechts uit op werelddominantie, goedschiks of kwaadschiks.
    Wanneer je de moeite zou nemen de quor’an, hadith en het levensverhaal van Mohammed nader te bekijken zou je al snel duidelijk worden waar de schoen wringt.

    Waar wij,- daar heb je “Wij” en “Zij” weer,- hier in het westen in de afgelopen twee a driehonderd jaar een enorme ontwikkeling richting vrijheid en leefbaarheid hebben doorgemaakt, niet in de laatste plaats door de ontkerkelijking, staan zij al veertien eeuwen stil. Bovendien voeren zij die veertien eeuwen al onafgebroken oorlog.

    In Frankrijk en Engeland zijn inmiddels honderden islamitische enclaves waar politie en hulpverleners zich niet meer in wagen en de shar’ia de wet is.
    Kijk eens rond op internet en je zult verbaasd staan over de instelling van degenen die onze cultuur komen verrijken.

    Hans van der Waal schetst een aardig beeld dat zeker niet onjuist is.
    Ik had graag een vrolijker antwoord gegeven maar wishful thinking is niet echt mijn sterkste punt.

    Liefde,

    Jos.

    1. Hans van der Waal

      Beste Jos Johan heel juist wat jullie schrijven. Omdat ik me destijds heel erg heb ingezet voor het tegenhouden c.q. later het verwijderen van een harddrugsruimte aan een groot speelplein in de Schilderswijk hier in Den Haag ken ik de situatie daar zo’n beetje. Het waren destijds de vrouwen, die destijds metterdaad voor hun kinderen opkwamen. Had nooit gedacht, dat ik ooit een demonstratie zou zien van honderden vrouwen met een hoofddoekje, dus dat kan ook. En let wel als ik harde teksten hier schrijf, dan is dat nooit tegen het individu gericht. Ik behandel dat meisje aan de kassa met een hoofddoekje bij AH met het grootste respect en ook de jongens die daar werken. En ga ook rustig een moskee binnen en praat met de mensen. Merkwaardig mijn kop is door die kwestie destijds aardig bekend geraakt in Den Haag. Heb ook niets tegen hun geloof op zich, maar ik kijk daar anders tegen aan-ik heb mijn eigen God en die God is van iedereen- maar ik wantrouw ten diepste alle isme’s. Ze streven allemaal naar werelddominantie ik beschouw mezelf als “Theosoof” en dat zet ik tussen aanhalingstekens, maar ook daar hebben ze de neiging om mevr. Blavatsky op een verheven troontje neer te zetten en er ook een soort van profeet van te maken. Weet je wat het euvel is met al die isme’s ze nemen zichzelf veel te serieus en daarom hebben ze geen humor over hun geloof en is al het gevoel van relativering zoek. Ik zat een aantal jaren geleden in de wachtkamer hier in MCH en daar zat een moslim familie en die man zat zich vreselijk op te winden over iets wat de Paus gezegd zou hebben ik weet geen eens wat -want alles wat uit het Vaticaan komt gaat bij mij het ene oor in en het andere uit- en hij bleef maar aan de gang en wond zich zo op het werd van kwaad tot erger. Ik zeg tegen hem, wat zit jij nou op te winden over die Paus, in heel Europa neemt geen enkele katholiek, die man nog serieus en jij ben geen eens van die richting en je zit jezelf er over op te naaien, je bent niet goed wijs. Gelukkig dat kwartje viel zo had die het nog nooit bekeken. Dus laten we er maar weer een beetje humor in gooien en kijken wat met gabber Youp er over zegt

  10. Hans van der Waal

    Inge -ik denk dat het het verschil in leeftijd is-oude mannen worden terecht of onterecht cynisch. In mijn leven als Hollandse koopman heb ik het begin van de oorlog in het voormalige Joegoslavië meegemaakt. Er stond daar in Bosnië een prachtige nieuwe fabriek voor het maken van verpakkingstape en die fabriek draaide 1 dag per week en wij hadden uitgewerkte plannen, om die fabriek vol te gaan stoppen met orders. Ons hotel stond in Zagreb en toen we daar overnachtte kwamen de eerste tanks de straten ingerold. Wij dachten als Hollandse kooplieden, dat is cabaret want op het platteland stond de prachtigste woonboerderijen in de steden mooie flats en ze reden allemaal in zo’n Joegoslavische fiat plus schitterende vooruitzichten, als de handel met de EEG op gang zou komen. Als je het zo goed heb en je hebt zulke vooruitzichten dan ga je toch geen oorlog voeren, redeneerden wij naïeve Hollandse kooplieden. Nou wat hebben wij daar ons in vergist. En wat is daar in naam van het geloof over en weer gemoord. En natuurlijk ben ik het eens met die dame die schrijft dat de enige weg om de moslima emancipatie:

    ” Wil men werkelijk de positie van moslimvrouwen veranderen dan is het meest belangrijkste dat andersgelovigen het valse superioriteitsgevoel wat sommigen van hen uiten via hoogmoed, arrogantie en meewarige blikken achterwege laten. En Islamitische vrouwen met of zonder hoofddoek respectvol te accepteren als gelijkwaardig en hen dezelfde kansen en mogelijkheden te geven op de arbeidsmarkt en onderwijs zonder dat zij een deel van haar identiteit hiervoor hoeven op te geven. ”

    Dat is naar mijn mening de enige weg, om tot vrede te komen, door de moslima 200% de kans te geven.

    Want helaas ben ik over de mannen zeer somber en dat geldt niet alleen voor de moslims, dat trek ik veel breder -kijk wat die idioten van een Bush en een Blair in naam van de democratie in Irak hebben aangericht.
    Of om terug te gaan in de geschiedenis die McNamara in Vietnam

    En ik geloof zonder meer dat Mohammed dat gezegd heeft, maar ik heb me na mijn pensionering nogal verdiept in deze materie dankzij mijn vrouw., die op een ochtend zei we gaan vanmorgen naar een lezing van de religieuze humanisten. Oh ja zei ik, ik niet je weet hoe ik over het kerkje van strontje denk, mijn havenuitdrukking voor alle religies. Ga nou maar mee zei ze dat is goed voor je.
    En zo ben ik me er in gaan verdiepen en er achter gekomen, dat die Bijbel die altijd door Knevel zo feilloos wordt geciteerd wel 200 keer is herschreven met allerlei aanvullingen en veranderingen tijdens allerlei concilies. En zo zit het bij die Islam natuurlijk precies het zelfde. Wordt altijd weer misbruikt -voor macht- door de Lucifers van deze wereld.

    En nogmaals ik maak een onderscheid tussen het individu en de “partij”. Ik heb hier in Den Haag prima samengewerkt met de secretaris van het “Samenwerkingverband van de Haagse moskeeën ” in de strijd tegen de vestiging van dat drugshol aan de rand van een groot speelplein, prima vent en ik zal altijd iemand beoordelen als individu, maar we moeten onze ogen niet sluiten voor de Lucifers van deze wereld en die in naam van het geloof de meest vreselijke dingen begaan. Ik heb vele Duitse vrienden -prima kerels en ook vrouwen- en je kan je niet voorstellen, dat door hun voorvaderen zulke afschuwelijke misdaden zijn begaan. Mensen uit de cultuur van Beethoven “Alle Menschen werden Brueder” hoe is het in godsnaam mogelijk.

    Maar zodra mensen in verbanden komen met ‘ismes” of in een bureaucratisch geheel terecht komen, dan steekt Lucifer de kop op. Ik wantrouw ten diepste alles wat uit is op macht en overheersing. En ik weet ook wel dat je niet kunt spreken van de Moslims je mag de Alevieten niet over 1 kam scheren met Isis. Maar we moeten onze ogen niet sluiten voor het feit, dat binnen de Islam er een hele grote groep is die uit is op overheersing en macht, zonder daarbij ook maar enig respect te hebben voor andersdenkenden.

  11. Opa Jos

    Lieve Inge,

    vooraleer ik mij door jouw linkies heen ga lezen moet ik even een nuance aanbrengen.
    Ik weet heus wel dat het merendeel van de moslims net als jij en ik een gezellig leven wil leiden, daar heb ik dan ook niets op tegen.

    Mijn punt betreft juist de islam op zich, daar zit het onuitroeibare probleem. Er zijn ongeveer 1,5 miljard moslims en als we nu eens aannemen, dat 10 % daarvan devoot genoeg zijn om hun allah te dienen zoals dat in hun heilige boek wordt bevolen, dan spreken we toch over een slordige 150 miljoen mensen.

    En ik denk dat die 10 % een wel erg voorzichtige aanname is, maar maak er dan maar 1 % van, dan blijven er nog steeds 15 miljoen over.
    En ik kan eerlijk gezegd niet zo op het oog vaststellen welke mensen dat zijn.

    De onbekendheid met de inhoud van de islam bij de westerse bevolking is een kwalijke zaak.

    Na mijn leesexercitie, die enige tijd in beslag zal nemen, kom ik hier nog op terug.

    Intussen blijf ik gewoon van jou, en eenieder die mij lief is, houden.

    Grootvaderlijke kus,

    Jos.

    1. Hans van der Waal

      Opa Jos Opa Hans sluit zich bij die laatste woorden aan al gaf ik als oppas Opa mijn oudste kleindochter een liefkozend kopstootje waarop ik steevast een enorme beuk van haar terug kreeg. Laten we blij zijn met idealistische meisjes wij cynische oude kerels zullen de wereld echt niet verbeteren. It is time to say goodbye.
      Om die reden stem ik altijd op dat meisje van Thieme van de Partij voor de Dieren onder het motto “je kan beter stemmen voor een rund dan op een rund. “Maar voorzichtige waarschuwingen van oude mannen aan die jonge dames is op zijn plaats. Zij geloven nog in het bestaan van Prinsen op Witte Paarden en wij weten helaas, dat het meestal zwarte ruiters zijn.

  12. Hans van der Waal

    Komt grotendeels overeen zoals ik er over denk. Op 1 passage wil ik nog wel reageren.

    “Dat zij ook in Europa succes hebben komt omdat ook hier het leefklimaat voor moslims niet erg aangenaam is. ”

    Dat is voor wat betreft Nederland en voor zover ik het kan beoordelen ook niet juist voor Duitsland.

    Gaf parttime les aan de laatste klassen van een HEAO en ik kreeg toen op een gegeven moment de opmerking van een jongen die ik op zijn huid zat, om dat die in de klas Arabisch sprak tegen een medeleerling “meneer u discrimineert” ik werd kwaad en zei “……… je weet geen eens wat discriminatie is.” Zal ik je wat eens uit mijn jeugd vertellen. Ik ben opgegroeid in een arme arbeidersbuurt in Amsterdam en bij voorbaat was de hele klas al veroordeeld tot de Ambachtsschool (overigens niets mis met die Ambachtsschool) waar je leven als lasser of bankwerker al stond uitgestippeld en met Gods gratie mocht een enkele betere uit de klas naar de Ulo of de Mulo. En al je verdere studies moest je dan doen bij particuliere avondscholen dus ik heb al mijn studies in de avond en nacht moeten doen en zelf moeten betalen. En me in het bedrijfsleven omhoog moeten vechten, door iedere dag te bewijzen, dat ik beter was dan die hoeckey jongens van de universiteit of van Nijenrode.
    En jij krijgt hier alle kansen en je bent nu Nederlander en ik tolereer het niet dat je in de klas en ook niet in de pauze een andere taal dan Nederlands praat.

    Had nog later een incident met hem toen die zich nog al macho achtig manifesteerde tegenover een aantal meisjes met opmerkingen, die ik hier niet ga herhalen. Toen heb ik hem vriendelijk uitgenodigd, om even naar buiten te komen en dan mocht die bewijzen, dat die zo’n flinke kerel was. Hij gaf geen gevolg aan de uitnodiging.

    We zijn overigens als de beste vrienden uit elkaar gegaan en ben zelfs een paar keer uitgenodigd gegaan en ben zelfs een paar keer uitgenodigd voor Islamitische gespreksgroepen voor jongeren. We waren het lang niet altijd eens, maar ze waardeerde zeer ik dat ik recht voor zijn raap er niet om heen draaide en recht in hun gezicht zei wat mijn standpunten waren.

    En als ik hier in Den Haag kijk wat jongeren van andere herkomst voor kansen krijgen bijvoorbeeld op de Haagse Hoge school en ik ken genoeg jongeren van andere herkomst die het in de IT of financiële wereld hebben gemaakt. Dus dat van die kansen niet krijgen is pure onzin, een mythe je kan je ook in een slachtoffer rol laten drukken en dan wordt het een soort van comfort zone, lekker makkelijk om de boze buitenwereld overal de schuld van te geven,

  13. Jij noemt het goedgelovig, ik noem het realistisch. Wat ik deed was inzoomen op het positieve, omdat hier door anderen werd ingezoomd op het negatieve. Beide kanten van dezelfde medaille bestaan en verdienen serieuze aandacht. Ik KIES ervoor om mijn aandacht vooral te richten op de positieve kanten, omdat ik geloof dat wat je aandacht geeft, groeit. En ook omdat ik geloof dat we alleen door respectvol samen te werken, de voedingsbodem voor het onrecht kunnen verkleinen.
    Intolerantie, discriminatie, onverdraagzaamheid en respectloosheid veroorzaken nieuw onrecht. En elk onrecht zoekt gehoor. Wanneer dit niet gevonden wordt, veroorzaakt onrecht nieuw onrecht. De roulerende rekening, met onschuldige derden als slachtoffer.

  14. Hans van der Waal

    Om met het laatste te beginnen cs394 -waarom eigenlijk dat synoniem je mag toch trots zijn op je eigen naam en je schrijft toch niets anders dan zoals jij het ervaren hebt-. Waarom niet openlijk zeggen wie je bent.
    Jouw verhaal was mij niet onbekend en ik heb grote voordeel gehad, dat ik in Amsterdam ben opgegroeid en daar is de kijk op mensen met een andere huidskleur of afkomst toch anders dan in Staphorst of Urk. Ik vond het ook niet gek, dat die Arabisch praatte, maar als hij het in Nederland wilde maken, dan moest die twee talen goed beheersen Nederlands en Engels, waarbij ik niet meer weet wat je op de eerste plaats moet zetten. En om dan gelijk, als dat tegen je wordt gezegd en wordt uitgelegd ‘discriminatie’ te roepen, dat slaat nergens op. Er is jullie heel veel onrecht aangedaan en jullie zijn schandelijk behandeld. Maar kijk eens naar de jongens en meisjes die tegen de verdrukking in het hebben gemaakt en er voor hebben gezorgd, dat deuren die anders voor jullie -wat een pleuris(sorry voor de havenuitdrukking) woord dat jullie- open gingen. The Blue Diamonds, Andy Tielman, Anneke Gronloh en zo zou ik er nog een aantal kunnen opnoemen -maar ze schieten me nu niet te binnen, dat is het ergerlijke van een oude man worden, die computer daarboven wordt soms wat traag- maar je begrijpt wat ik bedoel.

    Cruyff is in een relatief gegoede buurt van het stadsdeel waar ik woonde opgegroeid, maar het is onvoorstelbaar wat die jongens van Ajax voor ons arbeidersjongens uit Amsterdam hebben betekend. Deuren die anders voor je gesloten bleven gingen open. Het is onvoorstelbaar wat hij Piet Keizer, Sjaak Swart c.s. voor ons arbeiders jongens uit Amsterdam hebben mogelijk gemaakt.
    Dat zelfde heb ik in Italië ervaren toen ik daar begin jaren negentig veel zaken deed -door de drie van Milaan – Gullit-, Rijkaard en van Basten gingen alle deuren voor je open, je kwam uit Holland en het land van die drie tovenaars. Het eerste halfuur zag je alleen maar over voetbal te kletsen.
    En dat zelfde hebben die muziek meisjes jongens van jullie achtergrond naar mijn mening voor jullie gedaan.

    Indorock was begin jaren tachtig in Duitsland een begrip.

    http://www.vonzeitzuzeit.de/index.php?template=thema&theme_id=141

    Dat geweldige Marokkaanse jochie wat bij Twente speelt Zieck doet het zelfde voor alle Marokkaanse jongens -het is nog een leuk eigenzinnig, trots en verstandig ventje ook- die Blind voelde zich te goed, om even normaal contact met hem op te nemen en ging de Bobo uithangen en terecht koos die jongen met zijn talenten voor het Marokkaanse elftal. Bij Heracles speelde ook zo’n geweldige Turkse jongen Tannane helaas voor de centjes -begrijpelijk- naar Sint Etienne vertrokken. Ik kreeg een monteur van Turkse afkomst over de vloer en ik begon gelijk met hem over Tannane te praten ik wist meer van Tannane dan hij. Een week later kwam die weer en zei geweldig ik heb gelijk op internet filmpjes van hem opgezocht.
    Dus ja ik vind het gek, dat ze radicaliseren jouw verhaal verschilt echt niet zoveel van het mijne, maar ik heb iedere dag geknokt om te bewijzen, dat ik beter was zo ben ik opgevoed. Had zes keer aan de zwemhengel gehangen om zwemmen te leren -mijn moeder was het meer dan zat, want die moest de hele dag meewerken bij mijn vader op de kleermakerij- en zei kan die nou nog niet zwemmen pakte me als jochie van vijf-(ik had astma en moest daarom buiten zwemmen) beet en flikkerde me in het ijskoude diepe. Zomaar een voorbeeldje zo ben ik opgevoed en ik niet alleen velen met met mij en ik ken meer dan genoeg jongens en meisjes van andere herkomst die het hier hebben gemaakt. Als je geweld wilt gebruiken ga boksen of judoën en knok je letterlijk naar boven zoals jongens als Geesink, Willem Ruska en John Bluming (en laat nog x namen nog achterwege) hebben gedaan maar blijf met je poten van onschuldige mensen af en ga niet schieten of bommen gooien of onschuldige burgers met messen in bussen steken, zoals de Palestijnen in Israël doen.

    Sorry maar die treinkaping het sloeg helemaal nergens op. Blijf met je poten van onschuldige burgers af.

    Er is een heel goed uitdrukking “if you can beat them join them” . In Palestina bouwt een succesvolle Palestijnse zakenman een nieuwe high tech stad en werkt daarbij samen met de Israeli’s

    http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/palestijnse-stad.html

    Diep diep respect voor die man, die tegen alle verdrukking in de juiste weg weet te kiezen.

    Historie kan verworden tot hysterie en als je blijft steken in de negativiteit die je voorouders en jou is aangedaan dan blijft de geschiedenis zich herhalen. Kijk naar het voormalige Joegoslavië of kijk wat er in Oekraïne gebeurt waar bevolkingsgroepen elkaar massaal in de tweede wereldoorlog elkaar hebben afgeslacht. (Mocht je het niet weten lees “In Europa ” van Geert Mak ik heb de hoofdstukken daarover meerdere malen terzijde moeten leggen, omdat ik de massale slachtingen waarover hij schreef niet meer kon lezen. Mijn schoonfamilie en familie zijn in de tweede wereldoorlog de meest gruwelijke dingen aangedaan. Het heeft mij nooit belet (en daar spreekt de Hollandse koopman) om zaken met ze te doen of voor een Duitse firma te werken.En het gebeurde wel eens, dat ze op zijn Duits tegen je uitpakte, omdat er iets mis was gegaan -nou dan kreeg je me een tirade- ik hoorde het aan boog het om en als ik dan de deur uitging had ik hem toch weer een aantal containers in zijn mik geschoven. En zo hebben duizenden Nederlanders gehandeld, waren we er beter van geworden, als we in die negativiteit waren blijven steken?

    Daar heeft Inge naar mijn mening een heel goed punt. Kijk de enige reden, dat ik bezorgd ben over die massale toestroom van Moslims zijn mijn kleindochters ik ben een oude man maar als ik nog jong was geweest en ik kan wat aan die kerel verdienen nou dan ga ik voor de show ook wel een paar keer op mijn knieën naar Mekka. Denk nou niet dat ik niet bid, want dat doe ik wel en het helpt ook nog, maar voor mezelf en niet massaal met anderen, om te laten zien, dat ik een brave gelovige ben.
    Maar ik moet er niet aan denken, dat wat mijn overleden echtgenote en al haar medestrijdsters voor de vrouwenemancipatie weer teniet zou worden gedaan.
    Dat is mijn enige zorg!!!!!!! en mag ik s.v.p?

    Kijk en daarom is het goed, dat oude mannen van plijthijne gaan, dat hebben ze daarboven goed geregeld, kennis en ervaring kan ook vreselijk in de weg gaan zitten. Ik geloof in reïncarnatie-waarom zal ik verder niet op ingaan- het verhaal is al weer veel te lang -sorry Ingrid- en je weer op een dag hier terug komt, maar zonder al die negatieve ballast, die je in de weg gaat zitten.

    1. Hans, ik heb al eerder uitgelegd waarom mijn nicknaam verschijnt. In andere blogs wisselt dat. Heb ooit een Nickname moeten opgeven bij WordPress omdat ik zelf ook een blog wilde gaan starten. Mijn eigen naam Cor Steenvoorden hoeft niet verborgen te blijven, ik heb niets te verbergen.

  15. Heb mijn Molukse vrouw leren kennen ten tijde van de kaping en gijzelingen. Wat zo’ n lieve vrouw te verwerken kreeg, ondanks dat ze er niets mee van doen heeft, is schandalig. Zegt mij iets over de angst en zwakte van de mens, om alles wat of wie anders is op afstand te houden. Heden ten dagen terwijl zij de 60 al gepasseerd is zij vaak als enigste, bij een kassa met een nieuwe jonge kassiere, die de inhoud van haar tas moet laten zien.

    1. Edward

      Ondanks mijn lange betoog, of misschien juist omdat het zo’n lang betoog was, is mijn boodschap dus niet overgekomen.
      Nog eens:
      Ondanks je afkomst van ‘arbeidersjongen’ ben je altijd lid geweest van de groep “Wij Amsterdammers” en “Wij Nederlanders”. Op straat val je niet op tussen de ‘hockeyjongens. Alsiemand als Willem Holleder moorden pleegt word jij er niet op aangekeken omdat je ook blank en Amsterdammer bent. Niemand besteedt er aandacht aan in wat voor auto je rijdt. Je naam en je geboorteplaats in je cv doen niemand de wenkbrauwen fronsen als je solliciteert. Bij grenscontroles (Schiphol bijvoorbeeld) word jij niet uit de rij gepikt voor een extra controle. Jou wordt op straat niet toegefluisterd: “Rot op naar je eigen land smerige aap”. Jij bent lid van de Wij-groep, dus “Één van ons”

      Mijn achternaam luidde oorspronkelijk Apkarian. Omdat hij hierdoor in de islamitische wereld waar hij leefde ogenblikkelijk als Armeniër en ‘dus’ christen herkend werd. De naam was gevaarlijk voor hem, daarom kortte mijn overgrootvader hem in tot Apcar, de naam die ik nu nog steeds draag.
      In het multi-etnische, multiculturele en multireligieuze Indië waar mijn grootouders en mijn ouders later leefden waren er geen problemen.
      In het Nederland waar wij na de koloniale oorlog terechtkwamen waren wij ‘zwart’, dus anders. Geen lid van de groep “Wij Nederlanders” Wij werden met argwaan en vooroordeel bejegend. Wij waren (en zijn lid van de zij-groep. “Zij allochtonen”.

      Dankzij de bloeddorstige stommiteiten van lieden als Osama Bin Laden, Aboe Bakr al Baghdadi en hier in Nederland Mohammed Bouyeri en vele anderen is de islam de paria onder de religies geworden en wordt iedereen met ‘een Noord Afrikaans uiterlijk” (ikzelf word vaak voor een Turk aangezien) en een naam als Mohammed of Jasmine voor moslim en ‘dus’ potentieel terrorist en minstens vrouwenonderdrukkende testosteronbom aangezien.
      Alles wat ik in mijn eerste alinea genoteerd heb waar jij géén last van hebt, ervaren allochtonen dagelijks.

      Je kunt honderd of duizend namen van allochtonen noemen die succesvol waren (Je hebt Willem Nijholt, Wieteke van Dordt en Adriaan van Dis nog vergeten. En Abdelkader Benali en Ahmed Aboutaleb en vele anderen), maar dat verandert niets aan de situatie: “zwarten”, allochtonen zijn herkenbaar anders. Zij passen niet in de wij-groep en worden daarom bij ieder incident generaliserend als “zij-groep” erop aangekeken.

      Sterke, talentvolle karakters zijn in staat tegen deze druk in een succes van hun leven te maken. Petje af.
      Minder stabiele, minder talentvolle, minder intelligente mensen lukt dat niet. Het is heel begrijpelijk dat zij vluchten. In drugs, in religie, in de tradities van hun ouders. Zij keren zich van de samenleving af. Zij worden crimineel. Zij radicaliseren. Ik keur het niet goed. Ik begrijp het wel.
      Dat geldt ook voor de jonge Molukkers die dt trein kaapten en de school gijzelden.
      Ik had er niets mee te maken, ben geen Molukker, keurde en keur het af, maar werd er wèl op aangekeken. Ik was even lid van die “zij-groep’ Niet omdat ik dat werkelijk was of wilde zijn, maar omdat mijn blanke omgeving mij daarin plaatste.

      De Blue Diamonds, Willem Nijholt, Adriaan van Dis, Anneke Grönloh: Talentvolle mensen. Hun succes is hen van harte gegund, maar zij hebben geen ‘deuren geopend’ voor de zij-groep die “Indische Nederlanders heet “. Is ook niet nodig. Bijna iedereen, waaronder ook ik, heeft uiteindelijk zijn plaats in de samenleving veroverd, al blijven we meestal in de buitenste regionen van de groep en moeten we oppassen er niet buiten te vallen.

  16. Lieve Johan,

    Ik volg het nieuws niet (goed genoeg) en heb ook niet veel feitenkennis. Ik ben vooral nieuwsgierig naar mensen die niet in het nieuws komen. Wanneer ik berichten van jou lees, lees ik vrijwel altijd dingen die ik niet wist of waar ik nog nooit van gehoord had.

    Ik kwam wel dit interview met Haselhoef tegen. Misschien stemt het je wat milder? (Niet dat dat hoeft hoor, ik heb geen bekeringsdrang. 😉 )

    http://www.nieuwwij.nl/interview/haselhoef-ik-denk-out-of-the-box-maar-ben-niet-uit-op-eigen-gewin/

    Ik leer veel van de gesprekken met jullie. Jullie hebben waardevolle kennis en ervaringen opgedaan, die ik niet heb. Ik ga niet altijd mee met jullie conclusies en standpunten, ik waardeer jullie zeer als gesprekspartners. 🙂

      1. Johan Nijhof

        Dat is toch glashelder Inge,
        Herlees maar wat je zelf onder Groepsloyaliteit schreef: “Daarmee doen we een sterk beroep op onze verzorgers om ons, weerloze en volledig afhankelijke wezentjes, toch vooral alles te geven wat we nodig hebben om in leven te blijven”. 🙂

    1. Johan Nijhof

      Helaas stemt me dat interview niet milder, nee. Ik zie een man die met alle winden meedraait, en uit wie je een echt standpunt slechts met de grootste moeite wringt. Gelukkig heeft de rechtbank inmiddels (en dat is drie man sterk) zijn schuld wel vastgesteld. In één ding heeft hij volledig gelijk. Je hoeft bar weinig te weten van het geloof om imam te zijn. Een baard is al bijna voldoende.

  17. Edward

    Ik had al zo’n vermoeden dat je op Cor reageerde.

    Je maakt overigens een paar denkfouten:
    Het is ónze samenleving, wíj autochtone Nederlanders, wijzen iedereen die we ervan verdenken moslim te zijn af. Wíj zijn het die hen als potentieel gevaarlijk zien. De héle groep, generaliserend, alleen vanwege de godsdienst waarvan we denken dat zij die belijden. Wé don’t want thèm to join ús. Helemaal niet gek dus dat zij gefrustreerd raken. Sommigen van hen blijven tegen het gure klimaat in hun plaats in de maatschappij zoeken. Anderen kunnen de druk niet aan. Ze geven het op. Vluchten in religie, drugs, criminalitei, hun eigen etnische groep. Het huidige politieke en maatschappelijke klimaat van repressie maakt het alleen maar erger. Wilders cs spelen IS en Al Nousra in de kaart.
    Kijk niet te veel naar incidenten. Geloof niet zomaar klakkeloos de media.
    Kijk naar de omstandigheden, de oorzaken en de redenen. Zoek de intenties achter de berichtgeving.
    Niet ík sluit de ogen, Jullie kijken niet verder dan je neus lang is.

    Wat betreft onze gewoonten:
    Ook hier vergis je je. Ik zou niet graag leven met de gewoonten en tradities van het Nederland van de eerste decennia na de oorlog. Het bekrompen calvinisme, de benepen kleinburgerlijkheid. De sociale controle. Wat een geluk dat dat een gepasseerd station is. Je weet niet half hoeveel vrijheid we tegenwoordig hebben, vergeleken met de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw.
    Ik herinner me nog wat mijn ouders zeiden toen we pas in Nederland waren: “In Holland is alles verboden, en wat mag dat moet”.

    En onze ‘cultuur’, dat stelsel van tradities, gewoonten, afspraken en vooroordelen, is niet statisch. Het is een levend, veranderend, evoluerend fenomeen.
    Stel dat Jezus van Nazareth of Mohammed (als die al ooit echt geleefd zouden hebben) of Calvijn of zelfs jouw of mijn vader plotseling levend en wel in onze hedendaagse samenleving verzeild zouden raken.
    Ze zouden zich doodschrikken.

    Onze hedendaagse ‘Joods-christelijke cultuur’, om maar eens een van de verfoeide kreten van Wilders te gebruiken, wordt alleen maar sterker en mooier als we de positieve elementen uit andere culturen (ook die uit de islamitische wereld) aanvaarden. (En onze allochtone landgenoten die van ons).

    Wees progressief. Houd je ogen open.
    Er zijn problemen. Dat is waar, maar om die op te lossen moet je ze eerst begrijpen.
    Helaas is dat niet het geval. Niet bij de gewone man en niet bij de politiek.

    Dat die kalief Europa wil veroveren is grootspraak. Zijn kalifaat is een doodgeboren kindje, ondanks de ellende die hij nu veroorzaakt en zijn schijnbare succes van nu.

    1. Hans van der Waal

      Als je denkt dat ik terug wil naar de vijftiger of zestiger jaren, dan heb je het totaal mis. Mijn vrouw en ik komen beide uit gezinnen, die totaal niets met die bekrompen Hollandse school te maken wilde hebben. We zaten in onze jeugd bij Max Woiski in de kroeg en in jazz kroegen bij de Zeedijk tot diep in de vroege uurtjes van de ochtend.

      https://www.youtube.com/watch?v=iTWxK0xlNGg

      Ik woonde en leefde in Amsterdam(Groot Mokum) en niet in Staphorst, waar heb je het over.

      Net zoals je het totaal mis hebt over dat ze gediscrimineerd worden. Er is nergens zoveel geld hier in Den Haag als naar de Schilderswijk gegaan. Alle verenigingen etc. draaien op subsidie. Jongeren hier krijgen alle kansen ik ken veel jongens van andere herkomst, die het in de ICT wereld hebben gemaakt. Het vervelende is dat op lager en middelbaar niveau veel banen door automatisering en robotisering verdwijnen. Dus ook Nederlandse jongeren hebben het zeer moeilijk op de arbeidsmarkt.

      En alles loopt hier in het centrum van Den Haag door elkaar heen en niemand kijkt scheef naar iemand, waar heb je het over. En wat ISIS betreft heb je het ook totaal mis, door de chaos die mede door het Westen de ingreep van Bush in Irak en door Hollande door zijn bombardementen in Libie -olus de omhelzing van de Arabische lente door het maffe zooitje van de pers en de linkse kerk hier met de verheerlijking van die zogenaamde, ligt de macht daar voor het grijpen. Revoluties brengen alleen maar ellende, dood en vernieling, kijk naar de Franse Revolutie en de Russische. Is de gewone man daar beter van geworden, hij valt van de ene dictatuur in de andere.

  18. Edward

    Het gaat mij niet om de manier waarop de Molukkers door de regering behandeld zijn, die inderdaad nogal schandalig is. (Net zoals de acties van de onbezonnen heethoofden die die school gijzelden, de trein kaapten of het provinciehuis bezetten, overigens. Ieder weldenkend mens, ook veruit de meeste Molukkers toen en nu kan daar alleen maar afkeer en walging voor voelen. Maar dit terzijde)

    Het gaat mij om de generaliserende manier waarop de samenleving zijn afschuw van de daden van die kinderen afreageert op iedereen die toevalligerwijze hetzelfde kleurtje heeft als die Molukkers. De argwaan en de afwijzing die onschuldige buitenstaanders ondervinden naar aanleiding van die incidenten.
    Niet de daden, die natuurlijk erg genoeg zijn, maar de generaliserende reactie van autochtoon Nederland. De manier waarop de hele “zij-groep” veroordeeld wordt voor de wandaden van een enkeling.

    Datzelfde vindt nu plaats met ‘onze’ moslims naar aanleiding van de misdaden die elders in de wereld onder de vlag van hun godsdienst worden gepleegd.
    Mo de Marokkaan en Tarik de Turk en hun zusters Jasmine en Ebru, geboren en getogen in Rotterdam of Luttjebroek voor mijn part, Nederlands van nationaliteit, meer Nederlands van cultuur dan zijzelf wel beseffen, ervaren dagelijks bij al hun contacten met Henk en Ingrid modaal, met Piet de politieagent, met Bert de beveiliger, met Willem de werkgever, kortom, met de gemiddelde autochtone Nederlander, bij alles wat ze doen of laten, argwaan en afwijzing.
    Vind je het gek dat ze gefrustreerd raken, boos worden, zich van onze samenleving afkeren, vluchten in hun religie en radicaliseren? Ik niet.
    Het verbaast mij dat er nog zoveel zijn die het wèl lukt tegen de stroom in een plaats in onze samenleving te veroveren.

    1. Hans van der Waal

      “De Franse revolutie heeft in als zijn bloedige wreedheid wel de weg geëffend voor de seculiere democratieën die wij nu in Europa hebben.
      ” Nou daar denk ik dus totaal anders over want ze kwamen van een koning uiteindelijk terecht bij een keizer, die nog gekker was dan alle koningen daarvoor”
      Toen viel de keizer en kwam de koning weer terug.

      En die revolutie was van een wreedheid en onmenselijkheid, die door auteurs wordt beschreven als “de straten van Parijs zagen rood van het bloed.”

      Lekker intermezzo daar in Rusland wat vanaf 1918 tot aan Gorbatsjof heeft geduurd. Je zal maar het slachtoffer zijn en naar zo’n Goelag archipel zijn gestuurd.

      Ja ik denk dat kalifaat een serieuze mogelijkheid is. We werken nu samen met “meneer” Erdogan en geven hem ook nog 3 miljard of 6 miljard -is me nog niet duidelijk cadeau- terwijl die zelfde meneer Erdogan de grootste afnemer is van de olie van Isis. Op de Russische TV kon je de colonnes zien staan. En de Russen hebben daar met bombardementen een einde aan gemaakt. Je gelooft toch niet dat de Amerikanen dat ook niet wisten. Wat voor vreemde spelletjes worden er gespeeld? En “meneer” Erdogan zal zichzelf best als kalief van zo’n grote islamitische staat zien zitten.

      En kennelijk heb je geen enkel weerwoord op die onbezonnen acties vanuit het Westen toen ze die zogenaamde Arabische lente gingen steunen. Waar heeft het uiteindelijk toe geleid een bak ellende. En wees maar blij dat in Egypte de militairen weer de macht hebben gegrepen, want anders was de ellende helemaal niet te overzien geweest. Begrijp me goed ik ben geen voorstander van militaire dictaturen, maar dat is altijd nog beter dat chaos en roversbenden,

  19. Johan Nijhof

    Ook ik ben dankbaar voor de Franse revolutie, die over heel Europa horigen en lijfeigenen heeft bevrijd en waaraan wij uiteindelijk constituties en het concept mensenrechten te danken hebben. Ook voor de afschaffing van de slavernij was een burgeroorlog nodig, maar het is wel een verworvenheid.

  20. Maria

    @ Inge. Wat een zelf-inzicht van wat toch oermenselijkheid is. Dat is wat ik zo bewonder in jou. Dat is wat ik elke keer weer zie en leer, als ik je stukjes lees.

Jouw reactie kan anderen tot steun zijn.